Dyrektor Stołecznej Kolumny Transportu Sanitarnego nieterminowo regulował zobowiązania z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, a także zobowiązania z tytułu opłat za dostawy towarów i usług. Regionalna Komisja Orzekająca uznała winnym umyślnego naruszenia dyscypliny finansów publicznych i wymierzyła obwinionemu karę upomnienia.

Główna Komisja Orzekająca utrzymując w mocy powyższy wyrok uznała winę obwinionego. W orzeczeniu wskazano, iż obejmując stanowisko dyrektora SKTS, wiedział, iż sytuacja finansowa jednostki jest trudna, a mimo to podjął decyzję o zakupie karetek, przeznaczając na ten cel znaczne środki. Jednocześnie GKO, nie kwestionując zasadności wymiany starych karetek na nowe, zauważyła, że skalę zakupów, a także ich rozkład w czasie należało dostosować do możliwości płatniczych. Podkreślono, iż decyzja o zakupie nowych pojazdów i wynikających z niej płatności powinna być jednak skorelowana z innymi obciążeniami pieniężnymi SKTS tak, aby nie powodowała opóźnień w regulowaniu zobowiązań publiczno-prawnych oraz zobowiązań z tytułu zawartych umów.

Podkreślono, że skarżący przyznał, iż zdecydował o zakupie karetek, choć miał świadomość, że uniemożliwi to uregulowanie innych zobowiązań SKTS. Nie kwestionując twierdzeń skarżącego, wskazujących, iż zakup karetek miał na celu ratowanie życia i zdrowia, GKO zaznaczyła, że nie opłacając składek zdrowotnych lub opłacając je z opóźnieniem, (...) przyczynił się do ograniczania funduszy na ochronę zdrowia, co doprowadziło do zaniżenia poziomu zabezpieczenia potrzeb zdrowotnych obywateli.

Okoliczność, iż wymiana karetek była niezbędna, nie zwalnia skarżącego z odpowiedzialności za popełnione czyny stanowiące naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
(BDF1/4900/129/137/11/4190)

Artykuł pochodzi z programu System Informacji Prawnej LEX

Źródło: www.mf.gov.pl, stan z dnia 10 maja 2012 r.