E-zamówienia
Wprawdzie już 70 proc. organów administracji publicznej zaczęło pracować z systemem elektronicznych zamówień publicznych, to jednak ze względu na jego niskie całościowe wykorzystanie (zgodnie z najbardziej optymistycznymi szacunkami wynosi ono 5 proc. wszystkich zamówień publicznych) nie pojawiają się istotne korzyści. Gdyby e-zamówienia stały się w pełni dostępne i weszły do powszechniejszego użytku, mogłyby ograniczyć koszty zamówień publicznych o 30 proc.
Mniejsza dostępność usług przez internet w mniejszych gminach
W przypadku usług świadczonych głównie na szczeblu samorządowym, w mniejszych gminach dostępność usług przez internet jest o połowę mniejsza niż w większych gminach. I tak na przykład strony internetowe małych miast mogą zawierać informacje, w jaki sposób złożyć wniosek o odpis aktu urodzenia, natomiast na stronach internetowych dużych miast zamieszczone są dodatkowo formularze, które można ściągnąć i wypełnić. Powodem tych różnic może być fakt, że mniejsze administracje samorządowe i ich mieszkańcy preferują osobiste kontakty lub bardziej tradycyjne procedury, albo mniejsza zdolność małych administracji (pod względem strategii, środków finansowych, umiejętności) do wprowadzenia usług internetowych.
Sprawozdanie porównawcze Komisji dotyczące postępów e-administracji w UE jest publikowane od 2001 r. Celem tego badania jest zestawienie wyników poszczególnych państw europejskich w celu porównania postępów i dzielenia się najlepszymi praktykami. Analiza ta obejmuje ponad 10 000 stron internetowych w 27 państwach członkowskich UE oraz w Chorwacji, Islandii, Norwegii, Szwajcarii i Turcji. W sprawozdaniu bada się 12 podstawowych usług dla obywateli dostępnych w internecie: podatki dochodowe, poszukiwanie pracy, świadczenia z ubezpieczeń społecznych, dokumenty osobiste, rejestracja samochodu, wniosek o pozwolenie na budowę, zgłoszenie na policję, biblioteki publiczne, akty urodzenia i małżeństwa, zapisy na uczelnię wyższą, zgłoszenie zmiany adresu, usługa związana ze zdrowiem i 8 internetowych usług publicznych dla przedsiębiorstw: składki na ubezpieczenie społeczne pracowników, podatek od osób prawnych, VAT, rejestracja nowego przedsiębiorstwa, przekazywanie danych do urzędu statystycznego, zgłoszenie celne, decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach, zamówienia publiczne.









