Internetowy dostęp do koszyka 20 podstawowych usług publicznych, takich jak rejestracja samochodu, złożenie deklaracji podatkowej lub rejestracja nowego przedsiębiorstwa, sięgnęła w Europie w 2010 r. 82 proc., przewyższając znacznie poziom z 2009 r., który wynosił 69 proc. Największe osiągnięcia w tej dziedzinie odnotowały Austria, Irlandia, Włochy, Malta, Portugalia i Szwecja, które udostępniają przez internet pełen koszyk podstawowych usług. Bułgaria, Włochy i Łotwa również odnotowały w ostatnim roku znaczny postęp w tej dziedzinie. W sprawozdaniu wskazano także, że usługi dla przedsiębiorstw są bardziej zaawansowane niż usługi dla obywateli. W Austrii, Danii, Estonii, Irlandii, Szwecji i Zjednoczonym Królestwie 55 proc. usług wymaganych do założenia nowego przedsiębiorstwa udostępnia się za pośrednictwem specjalnego portalu internetowego lub automatycznie. Niemniej jednak tylko 46 proc. usług skierowanych do osób bezrobotnych jest obecnie udostępnia się poprzez specjalny portal.

E-zamówienia

Wprawdzie już 70 proc. organów administracji publicznej zaczęło pracować z systemem elektronicznych zamówień publicznych, to jednak ze względu na jego niskie całościowe wykorzystanie (zgodnie z najbardziej optymistycznymi szacunkami wynosi ono 5 proc. wszystkich zamówień publicznych) nie pojawiają się istotne korzyści. Gdyby e-zamówienia stały się w pełni dostępne i weszły do powszechniejszego użytku, mogłyby ograniczyć koszty zamówień publicznych o 30 proc.

Mniejsza dostępność usług przez internet w mniejszych gminach

W przypadku usług świadczonych głównie na szczeblu samorządowym, w mniejszych gminach dostępność usług przez internet jest o połowę mniejsza niż w większych gminach. I tak na przykład strony internetowe małych miast mogą zawierać informacje, w jaki sposób złożyć wniosek o odpis aktu urodzenia, natomiast na stronach internetowych dużych miast zamieszczone są dodatkowo formularze, które można ściągnąć i wypełnić. Powodem tych różnic może być fakt, że mniejsze administracje samorządowe i ich mieszkańcy preferują osobiste kontakty lub bardziej tradycyjne procedury, albo mniejsza zdolność małych administracji (pod względem strategii, środków finansowych, umiejętności) do wprowadzenia usług internetowych.

Sprawozdanie porównawcze Komisji dotyczące postępów e-administracji w UE jest publikowane od 2001 r. Celem tego badania jest zestawienie wyników poszczególnych państw europejskich w celu porównania postępów i dzielenia się najlepszymi praktykami. Analiza ta obejmuje ponad 10 000 stron internetowych w 27 państwach członkowskich UE oraz w Chorwacji, Islandii, Norwegii, Szwajcarii i Turcji. W sprawozdaniu bada się 12 podstawowych usług dla obywateli dostępnych w internecie: podatki dochodowe, poszukiwanie pracy, świadczenia z ubezpieczeń społecznych, dokumenty osobiste, rejestracja samochodu, wniosek o pozwolenie na budowę, zgłoszenie na policję, biblioteki publiczne, akty urodzenia i małżeństwa, zapisy na uczelnię wyższą, zgłoszenie zmiany adresu, usługa związana ze zdrowiem i 8 internetowych usług publicznych dla przedsiębiorstw: składki na ubezpieczenie społeczne pracowników, podatek od osób prawnych, VAT, rejestracja nowego przedsiębiorstwa, przekazywanie danych do urzędu statystycznego, zgłoszenie celne, decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach, zamówienia publiczne.