SOP - jak uzasadniano jego tworzenie - powstał ze względu na charakter współczesnych zagrożeń w dziedzinie bezpieczeństwa (m.in. terroryzm międzynarodowy) oraz problemy związane z funkcjonowaniem BOR ujawnione w trakcie audytu przeprowadzonego w 2015 r. BOR już zmagał się m.in. z niedofinansowaniem, fala krytyki m.in. pod adresem kierownictwa pojawiła się po katastrofie smoleńskiej. Wiceszef BOR Paweł Bielawny został prawomocnie skazany na 1.5 roku więzienia w zawieszeniu na 3 lata za zaniedbania podczas zabezpieczenia wizyty prezydenta Lecha Kaczyńskiego. 

Głośny był też wypadek z udziałem limuzyny premier Beaty Szydło i incydent z limuzyną wiozącą prezydenta Andrzeja Dudę. 

Czytaj: NIK planuje 111 kontroli w tym roku>>

NIK sprawdzi m.in. szkolenia 

W czasie zaplanowanej jeszcze w ubiegłym roku kontroli, NIK ma sprawdzić m.in. sposoby szkolenia i doskonalenia zawodowego funkcjonariuszy służb MSWiA. Kontrolerzy skupią się przede wszystkim na tym, jak ten system przekłada się na prawidłowe przygotowanie ich do wykonywania zadań służbowych. 

 


Będzie też badana ścieżka awansu począwszy od chwili wstąpienia do służby aż do czasu objęcia przez funkcjonariusza najbardziej odpowiedzialnych obowiązków. Pod lupą kontrolerów znajdzie się m.in. szkolenie związane z posługiwaniem się i użyciem broni służbowej oraz umiejętności udzielania pierwszej pomocy.

Pod lupą kierowcy SOP

W przypadku SOP jednym z głównych elementów kontroli - jak informuje NIK - będzie sprawdzenia szkolenie kierowców pojazdów ochronnych oraz umiejętność zachowania się i reakcji w czasie potencjalnych zagrożeń osoby ochranianej.

- Temat przyjęty do kontroli jest wynikiem głębokiej analizy jaką Izba przeprowadziła w związku z sygnałami pojawiającymi się m.in. w prasie, dotyczącymi zdarzeń z udziałem funkcjonariuszy podległych MSWiA, w tym Służby Ochrony Państwa - mówi prezes NIK Krzysztof Kwiatkowski.

Kontrola obejmie działalność tych służb w okresie od początku 2018 r. do połowy 2019 r. Jej wyniki zostaną opublikowane na początku 2020 r.

 

Już teraz badane są wydatki SOP w ramach corocznej kontroli budżetu państwa. Jednym z jej punktów jest sprawdzenie kosztów szkód komunikacyjnych powstałych podczas wykonywania zadań przez funkcjonariuszy, w tym SOP. Wyniki tej kontroli będą znane już pod koniec czerwca.