Zbiór dobrych praktyk komunikacyjnych to efekt prac Zespołu ds. Standardów Komunikacji w Sądach. Został on powołany w czerwcu 2014 r. przez ministra sprawiedliwości i przewodniczącego Krajowej Rady Sądownictwa. W jego skład weszli przedstawiciele obu instytucji.
Jak przypomina MS, do tej pory kwestie standaryzacji komunikacji sądownictwa powszechnego ze środkami masowego przekazu nie były opisane. 19 czerwca 2015 r. dokument został zatwierdzony uchwałą Krajowej Rady Sądownictwa. - Zakładamy, że wypracowanie zbioru dobrych praktyk powinno usprawnić relacje sądów z mediami - czytamy w komunikacie resortu sprawiedliwości w tej sprawie.
Jak infromuje  MS, podczas prac nad dokumentem Zespół przeprowadził dwie szczegółowe, anonimowe ankiety, skierowane do rzeczników prasowych sądów powszechnych oraz do dziennikarzy współpracujących z tymi sądami. Oba kwestionariusze pomogły w zidentyfikowaniu barier komunikacyjnych we wzajemnych relacjach sądów i mediów oraz stały się inspiracją dla części zapisów dokumentu. Zespół szczególną uwagę poświęcił także zaleceniom Europejskiej Sieci Rad Sądownictwa, które dotyczą komunikacji sądów z dziennikarzami.
Czytaj: Dziennikarze ocenią relacje z sądami>>>

Zawarte w „Zbiorze…” rozwiązania zawierają również praktyki z powodzeniem już stosowane w niektórych sądach.

Przyjęty dokument odnosi się do pięciu obszarów:

  • budowanie profesjonalnych relacji z dziennikarzami,
  • organizacja biur prasowych,
  • udzielanie informacji dziennikarzom,
  • budowanie pozytywnego wizerunku sądów,
  • prowadzenie komunikacji w sytuacji kryzysowej.

Autorzy dokumentu podkreślają, że dobre praktyki nie ingerują w obowiązujące regulacje prawne. Są zbiorem propozycji, których celem jest poprawa komunikowania się sądu ze społeczeństwem.


  Public relations w sferze publicznej. Wizerunek i komunikacja>>>