W ustnym uzasadnieniu wyroku sąd wskazał na ogromne znaczenie, jakie dla budowy społeczeństwa obywatelskiego ma prawo dostępu do informacji publicznej. Prawo to, zdaniem  WSA, daje społeczeństwu możliwość kontroli nad działalnością władzy publicznej.
WSA odnosząc się do decyzji o umorzeniu postępowania stwierdził, że to obywatel decyduje kiedy jego potrzeba dostępu do informacji została zaspokojona. Sąd wskazał przy tym, że sprawozdawcze obowiązki Prokuratora Generalnego nie ograniczają dostępu obywateli do informacji.
 
Dotychczasowe postępowanie
W kwietniu 2009 r. HFPC zapytała szefa CBA o dane statystyczne dotyczące kontroli operacyjnych. Szef CBA dwukrotnie odmówił udzielenia informacji i wskazał, że statystyki te są tajemnicą państwową. HFPC odwołała się do WSA w Warszawie. Początkowo WSA w Warszawie oddalił skargę HFPC, jednak NSA w październiku 2010 r. uchylił ten wyrok. WSA w Warszawie ponownie rozpoznając skargę uchylił zaskarżone decyzje.
Jesienią 2011 r. ponownie rozpoznając wniosek, szef CBA najpierw odmówił udostępnienia informacji, a następnie umorzył postępowanie w sprawie. Wskazał, że skoro Prokurator Generalny przekazuje roczną informację Sejmowi i Senatowi o liczbie osób wobec, których zarządzono lub prokurator nie zgodził się na kontrolę operacyjną, to HFPC powinna skierować swój wniosek do PG.
Na dzisiejszej rozprawie adwokat Beata Czechowicz, reprezentująca HFPC, wskazywała, że wniosek  o informację nie został skonsumowany, ponieważ sprawozdanie Prokuratora Generalnego, jako forma kontroli parlamentarnej dotyczy innych niż wnioskowane przez HFPC informacji.

Adw. Czechowicz wskazywała też na pozytywne znaczenie dla kształtowania się orzecznictwa, jakie odgrywa przedmiotowa sprawa. W ciągu dwóch lat trwania całego postępowania ustawodawstwo dotyczące ochrony informacji niejawnych zmieniło się w sposób fundamentalny. 
WSA w Warszawie (sygn. II SA/Wa 2695/11)