Rada Ministrów przyjęła 7 czerwca br. założenia projektu ustawy o redukcji obowiązków informacyjnych oraz o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców. Jak podkreśla Ministerstwo Gospodarki, jest to pakiet rozwiązań, które przyniosą kolejne ułatwienia w prowadzeniu działalności gospodarczej w Polsce. Dokument przygotowało Ministerstwo Gospodarki.- Wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom przedsiębiorców, którym czasochłonne i kosztowne obowiązki informacyjne przeszkadzają w prowadzeniu działalności gospodarczej – powiedział wicepremier, minister gospodarki Waldemar Pawlak. Jego zdaniem, proponowane przez resort gospodarki rozwiązania sprzyjają rozwojowi przedsiębiorczości oraz poprawią konkurencyjność krajowych firm.

W drugiej już ustawie deregulacyjnej rząd proponuje:
- wykorzystywanie zaległego urlopu do 31 lipca następnego roku. Pracownik będzie miał prawo do wykorzystania zaległego urlopu do końca lipca roku następnego, a nie jak do tej pory, jedynie do 31 marca. Zdaniem autorów projektu, zmiana ta będzie korzystna dla obu stron: pracodawcy umożliwi lepszą organizację pracy, a pracownikowi dogodne zorganizowanie wypoczynku.
- umożliwienie reprezentatywnym organizacjom pracodawców i związkom zawodowym występowania do ministra finansów o dokonanie ogólnych interpretacji podatkowych. Zwiększyć ma to stabilność prawną firm, związaną z rodzajem wykonywanej działalności gospodarczej. Istotne dla konkretnych branż kwestie będą rozstrzygane w sposób jednolity.
- skrócenie z 10 do 5 lat okresu przedawnienia należności z tytułu składek do ZUS i KRUS. Dzięki tej propozycji przedsiębiorcy i inni płatnicy będą mogli w krótszym okresie otrzymać zwrot nadpłaconych składek.
- zmniejszenie częstotliwości przekazywania przez płatnika ubezpieczonemu informacji o zapłaconych składkach do ZUS i NFZ z imiennych raportów miesięcznych. Informacje te będą przekazywane raz na rok lub na żądanie płatnika częściej. Obecny comiesięczny, pisemny obowiązek informowania pracowników o odprowadzonych składkach jest szczególnie uciążliwy dla średnich i dużych firm. Chodzi zwłaszcza o znaczne koszty związane z przygotowaniem i drukiem formularzy ZUS RMUA.
- wydłużenie terminu na składanie deklaracji na podatek od nieruchomości z 15 stycznia do 31 stycznia danego roku. Ułatwić ma to przedsiębiorcom należyte wywiązanie się z tego obowiązku, także w przypadku wystąpienia sytuacji od niego niezależnych.
- zniesienie obowiązku uzyskiwania opinii rzeczoznawcy w kwestii spełniania przepisów BHP przez projekty budowlane. Uzyskanie opinii rzeczoznawcy będzie fakultatywne. Utrzymany zostanie natomiast obowiązek zapewnienia przez pracodawcę zgodności budowy lub przebudowy obiektu z zasadami BHP.
Resort gospodarki postuluje ponadto:
- wprowadzenie rozwiązań umożliwiających przesyłanie niektórych dokumentów w postaci elektronicznej, jako alternatywy do dokumentów papierowych,
- skrócenie przechowywania – z 10 do 5 lat – kopii deklaracji rozliczeniowych i imiennych raportów miesięcznych.
Ministerstwo Gospodarki chce, aby nowe przepisy zaczęły obowiązywać już od 1 stycznia 2012 r., z wyłączeniem zmian wymagających dłuższego vacatio legis. - Oczekujemy, że dzięki nim zostanie odblokowany potencjał przedsiębiorców oraz zwiększy się efektywność i wydajność pracy w firmach – powiedział wicepremier Waldemar Pawlak.