Nowa regulacja ma ograniczyć biurokrację, zmniejszyć faktyczne koszty działalności gospodarczej, zredukować liczbę zezwoleń, rejestrów, licencji i upoważnień oraz ograniczyć sprawozdawczość - zakładają autorzy. Zmiany wprowadzane ustawą mają też ułatwić dostęp do wykonywania tzw. wolnych zawodów.
Projekt przewiduje też m.in. rozszerzenie możliwości przekształcania działalności gospodarczej osób fizycznych w spółki, obniża z obecnych 10 proc. przychodów - do 3 proc. maksymalną wysokość kar nakładanych na firmy. Zmiany mają zapewnić obecnie funkcjonującym spółdzielniom pracy możliwość przekształcenia w spółki prawa handlowego.
Wśród rozwiązań proponowanych w ustawie są m.in. przepisy pozwalające na sprzedaż i picie piwa oraz napojów o zawartości do 4,5 proc. alkoholu w wagonach restauracyjnych i barowych pociągów w komunikacji krajowej - obecnie można to robić tylko w pociągach międzynarodowych. Projekt ma też doprecyzować zasady leasingu konsumenckiego, by rozszerzyć taką formę sprzedaży.
Ministerstwo gospodarki przeanalizowało w sumie 209 obecnie obowiązujących ustaw. Zaproponowane zmiany dotyczą 96 z nich. W trzech ustawach znoszą one część sankcji karnych, a w 76 zastępują zaświadczenia obecnie wymagane od obywateli i przedsiębiorców - oświadczeniami. Projekt wprowadza też uproszczenia przepisów 26 ustaw.

Porządek obrad wtorkowego posiedzenia rządu przewiduje także m.in. rozpatrzenie projektu nowelizacji ustawy Kodeks spółek handlowych, projektu ustawy o zmianie ustawy o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej, zmiany w ustawie o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw, projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie finansowania międzywojewódzkich kolejowych przewozów pasażerskich, a także projekty paru uchwał dotyczących udzielenia Europejskiemu Bankowi Inwestycyjnemu gwarancji spłaty kredytu zaciągniętego przez Bank Gospodarstwa Krajowego na rzecz Krajowego Funduszu Drogowego.
Rada Ministrów omówi także  projekt przygotowanych przez Ministerstwo Infrastruktury założeń do projektu nowelizacji ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe”.

Czytaj także: Pracodawcy: deregulacja jest OK, ale rząd proponuje za mało