Konieczność nowelizacji ustawy i rozporządzenia wynikła z wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 3 czerwca 2008 r. W ocenie Trybunału przekazanie organowi administracji publicznej wyłącznej kompetencji sądu do orzekania o przepadku rzeczy było sprzeczne z art. 46 Konstytucji.

W konsekwencji Trybunał wyeliminował z obrotu jeden z paragrafów rozporządzenia. Projekt stanowi, więc wykonanie delegacji ustawowej z art. 130 ust. 11 pkt 3 ustawy prawa o ruchu drogowym. Uprawnionymi do usunięcia pojazdu z drogi, gdy ten utrudnia ruch, są policja, straż miejska lub gminna, straż pożarna, celnicy, inspektorzy transportu drogowego. Istotne jest, że może usunąć z jezdni auto także uprawniona firma prowadząca parkingi strzeżone.

Pouczenie o kosztach

Rozporządzenie wymaga, aby w powiadomieniu kierowanym do właściciela pojazdu było pouczenie, o kosztach związanych z usuwaniem, przechowywaniem, oszacowaniem, sprzedażą lub zniszczeniem pojazdu. Dotyczy to kosztów powstałych od momentu wydania dyspozycji jego usunięcia do zakończenia postępowania. Wydatki ponosić będzie osoba będąca właścicielem pojazdu w dniu wydania dyspozycji jego usunięcia. A jeżeli w chwili usunięcia pojazd znajdował się we władaniu osoby, która pożyczyła go lub posiada z tytułu leasingu, osoba ta będzie zobowiązana solidarnie do pokrycia tych kosztów. Nie chodzi tu, zatem o obowiązek wskazania właścicielowi konkretnej kwoty, którą będzie zobligowany zapłacić za usunięcie i parkowanie, tylko o poinformowanie go, że za te czynności musi zapłacić.

Podstawę do odbioru pojazdu z parkingu stanowi dowód uiszczenia opłaty za jego usunięcie i parkowanie, przedłożony w jednostce prowadzącej parking strzeżony. Podstawę do odbioru pojazdu jest dodatkowo zezwolenie wystawione przez policję lub straż miejską (gminną).

Opłata przy wyjeździe z parkingu

Wprowadzono też nową regulację polegającą na tym, że dowód opłaty za usunięcie i parkowanie będzie sprawdzany wraz z zezwoleniem na odbiór pojazdu bezpośrednio przy odbiorze pojazdu – na parkingu. Dotychczas dowód opłaty był warunkiem wydania zezwolenia, a tym samym był sprawdzany przez podmiot wydający dyspozycję usunięcia i zwrotu pojazdu – np. Policję. Umożliwi to uiszczanie płatności bezpośrednio na parkingu; taka praktyka jest obecnie stosowana w niektórych rejonach kraju.

W przypadku, gdy prowadzący parking opóźni się w wysłaniu powiadomienia o nieodebranym pojeździe, to za okres opóźnienia nie będzie mógł żądać wynagrodzenia za parkowanie.

Regulacja wejdzie w życie z dniem ogłoszenia. Odstąpienie od zasady zachowania 14 dniowego terminu podyktowane jest tym, iż znowelizowane przepisy ustawy – Prawo o ruchu drogowym, regulujące tryb orzekania o przepadku pojazdu weszły w życie  4 września 2010 r. Termin wejścia w życie tych przepisów ma duże znaczenie dla finansów państwa, gdyż to właśnie Skarb Państwa będzie zobowiązany do pokrycia kosztów z tytułu przechowywania określonej grupy pojazdów.

Auta bez tablic rejestracyjnych

Drugie rozporządzenie dotyczy usuwania pojazdów bez tablic rejestracyjnych. Nowelizacja ustawy - Prawo o ruchu drogowym, która wprowadziła nowy tryb usuwania pojazdów z drogi oraz orzekania o ich przepadku spowodowała konieczność wydania tego rozporządzenia..

Istotnymi przepisami wprowadzonymi do projektu dotyczą powiadamiania właściciela pojazdu przez organ gminy o usunięciu pojazdu oraz o skutkach nieodebrania pojazdu w terminie określonym przepisami ustawy. Według dotychczasowego brzmienia przepisu, o przejęciu na własność gminy, w przypadkach, o których mowa w art. 50a ust. 2 ustawy orzeka rada gminy. Projekt zakłada, że decyzje w tej kwestii będzie podejmował wójt (burmistrz, prezydent miasta). Jest to realizacja postulatu samorządu, bowiem mieniem komunalnym dysponuje organ wykonawczy samorządu.