Przewodnik składa się z 16 rozdziałów i odpowiada na podstawowe pytania związane ze stosowaniem prawa konkurencji w bieżącej działalności firmy np.

  • Kiedy porozumienie jest zmową cenową?
  • Czy dyskryminowanie kontrahentów jest zawsze zakazane?
  • Jakie ograniczenia działalności dystrybutora są dopuszczalne?
  • Kiedy i z kim można ustalić zakaz konkurowania?
  • Jakie sankcje za naruszenia grożą firmom, a jakie grożą osobom fizycznym (w tym osobom pełniącym funkcje kierownicze w firmie)?
  • Jakie zmiany wprowadza oczekiwana nowelizacja Ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów?

Przewodnik zawiera szereg przykładów obrazujących jak omawiane zagadnienie jest oceniane w praktyce decyzyjnej Prezesa UOKiK i Komisji Europejskiej oraz w orzecznictwie Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Sądu Apelacyjnego oraz Sądu Najwyższego i Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Ostatni rozdział poświęcony jest najważniejszym zmianom, jakie zostaną wprowadzone do prawa konkurencji nowelizacją Ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, której projekt został przyjęty przez Radę Ministrów 23 lipca 2013 r. - m.in. wprowadzeniu szybkiej ścieżki oceny przez urząd zgłoszeń dotyczących „prostych" koncentracji, wprowadzeniu odpowiedzialności osób fizycznych za antykonkurencyjne praktyki w firmie czy też instytucji dobrowolnego poddania się karze.

"Prawo ochrony konkurencji i konsumenta jest stosunkowo młodą dziedziną w polskim systemie prawnym, która nieustannie się rozwija co ma związek nie tylko ze zmianami prawa, ale również z ewolucją orzecznictwa i podejścia organów do oceny pewnych aspektów działalności przedsiębiorców. Dlatego też w praktyce sprawia ono wiele problemów zarówno prawnikom, jak i praktykom" – mówi Paulina Józefczuk, menedżer praktyki prawa konkurencji w kancelarii Wierzbowski Eversheds.

"W trakcie prac nad przewodnikiem największy nacisk położony został na kwestie praktyczne poparte przykładami z orzecznictwa, tak aby każdy z łatwością znalazł odpowiedzi na pytania związane ze stosowaniem prawa konkurencji w działalności jego firmy, ryzykami oraz sposobami ich skutecznego ograniczenia. Mam nadzieję, że nasz przewodnik będzie przydatnym narzędziem dla wszystkich zainteresowanych zagadnieniami prawa ochrony konkurencji i konsumentów" – dodaje Paulina Józefczuk.

Paulina Jozefczuk

Aby otrzymać elektroniczną wersję Przewodnika należy wypełnić formularz dostępny na stronie internetowej: http://www.eversheds.com/global/en/where/cee/poland/-pl/o-nas/wydarzenia/formularze/2014-02_broszura.page