Wcześniej, w maju, rozstrzygając inną sprawę, NSA wydał orzeczenie, że abonamenty medyczne stanowią przychód pracowników podlegający opodatkowaniu. Zgodnie z tym orzeczeniem pracodawca ma więc obowiązek odprowadzać zaliczkę na podatek, a jeśli tego nie robił, ma obowiązek nadrobić zaległości - wobec urzędu skarbowego za ostatnie pięć lat i za dziesięć lat wobec Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Według danych Pracodawców RP ponad milion osób uzyskuje porady u lekarza w ramach abonamentu i na koszt pracodawcy. Do 24 maja tego roku orzeczenia NSA w sprawie opodatkowania abonamentów były niejednolite, po 24 maja, mimo że nie istnieje w Polsce prawo precedensowe i każda sprawa jest traktowana indywidualnie, można się spodziewać, że WSA będą starały się powoływać na orzeczenie poszerzonego składu NSA. W związku z tym kolejne sprawy mogą być traktowane modelowo i niekorzystnie dla pracodawców. - Dlatego też dobrze się stało, że sędziowie - nie zgadzając się z poprzednią decyzją NSA - zdecydowali się ponownie skierować sprawę do poszerzonego składu. Mamy nadzieję, że tym razem zapadnie przychylna i - w naszym przekonaniu - rozsądna decyzja, która nie będzie nakazywała traktowania wszelkich postawionych do dyspozycji nieodpłatnych świadczeń jako dochód pracownika – podkreśla Grzegorz Byszewski.
 
Można domniemywać, że w przypadku zapadnięcia w poszerzonym składzie innego orzeczenia niż to z 24 maja, zostanie skierowane pytanie do pełnego składu izby. Niestety podejmowanie kolejnych decyzji jest czasochłonne, a ZUS i organy skarbowe już starają się wyegzekwować pieniądze od przedsiębiorców, którzy mogą mieć z tego tytułu problemy finansowe. Widząc jednak niejednoznaczność decyzji pozostaje pracodawcom odwoływać się od decyzji administracyjnych i liczyć na przychylność WSA lub NSA. Spowoduje to jednak zalew sądów tymi sprawami, co jeszcze bardziej przedłuży procedurę. Warto we tym miejscu zaznaczyć, że w przypadku przegranej pracodawca będzie musiał zapłacić dodatkowe odsetki. – Dlatego też apelujemy do posłów o uregulowanie kwestii abonamentów i innych nieodpłatnych świadczeń w sposób rozsądny i korzystny dla pracowników – mówi Grzegorz Byszewski.