Jak informują Pracodawcy RP, kodeks, by był skuteczny i odpowiadał potrzebom firm działających na polskim rynku, powstaje w oparciu o badania oraz konsultacje. Jedne z takich konsultacji - z udziałem dziennikarzy oraz przedstawicieli firm zrzeszonych w Koalicji - odbyły się 9 listopada 2010 r. Wyartykułowane podczas spotkania uwagi i sugestie zostaną uwzględnione w pracach nad ostatecznym kształtem Kodeksu.
Badania obejmują obszary tematyczne z zakresu ochrony środowiska, relacji z pracownikami, współpracy ze społecznością lokalną i organizacjami pozarządowymi, a także sposobu prowadzenia działalności gospodarczej. Ich celem jest poznanie oczekiwań różnych grup wobec przedsiębiorstw. Badania są przeprowadzane m.in. wśród pracowników firm, a także przedstawicieli administracji rządowej, regulatorów, organizacji branżowych, władz samorządowych, klientów biznesowych, dostawców, mediów, środowisk naukowych oraz organizacji pozarządowych.
Idea CSR zakłada wspólne budowanie wartości poprzez dialog. Dlatego Kodeks zostanie skonsultowany także z przedsiębiorcami, przedstawicielami organizacji pozarządowych oraz świata nauki.