Kancelarie prawne podlegają temu samemu prawu gospodarczemu, co pozostałe przedsiębiorstwa. Działając na wolnym rynku, potrzebują różnorodnych metod komunikowania się z nim. – Dotychczasowe regulacje były archaiczne i osłabiały sektor usług prawniczych ograniczając konkurencję, zakres wolności działalności gospodarczej i zwiększając bariery wejścia – mówi dr Ryszard Sowiński, wspólnik poznańskiej Kancelarii Prawnej Renata Urowska i Wspólnicy.

Zaproponowane zmiany w kodeksie etyki dla radców prawnych są przyjmowane pozytywnie, budzą jednak obawy prawników. – Po pierwsze, zakazany dotąd sponsoring będzie dopuszczalny, ale tylko w granicach określonych przez korporację – obawia się Ryszard Sowiński – Mam nadzieję, że korporacja radcowska wprowadzi jak najmniej ograniczeń w tym względzie. Sponsoring jest przecież doskonałym narzędziem budowania wizerunku, a jednocześnie spełnia ważną funkcję społeczną. Jego stosowanie powinno być dozwolone w szerokim zakresie.
 
Drugą kwestią budzącą wątpliwości są rankingi, w których kancelarie chętnie uczestniczą. Zgodnie z planowanymi zmianami uczestniczenie w rankingach i informowanie o zajętych w nich miejscach będzie dozwolone tylko wtedy, gdy rankingi będą prowadzone „zgodnie z zasadami ustalonymi uchwałą Samorządu”. – Ten przepis budzi mój głęboki sprzeciw. – podkreśla Ryszard Swoiński – To dzięki mediom powstają niedoskonałe jeszcze, ale ciągle usprawniane rankingi kancelarii. Samorząd zawodowy nie powinien ingerować w tworzenie tych rankingów, a zabranianie uczestnictwa w nich uważam za nadużycie kompetencji. Na zniesieniu zakazu reklamy skorzystają zarówno duże, jak i małe kancelarie prawne. Dla tych pierwszych reklama służy jako narzędzie kształtowania i wzmacniania wizerunku, chociaż nie przyciąga bezpośrednio nowych klientów. Dla małych kancelarii, adresujących swoją ofertę do małych przedsiębiorców i osób nie prowadzących działalności gospodarczej reklama może być jednym z narzędzi pozyskiwania nowych zleceń.
 
Zniesienie zakazu reklamy przyniesie jeszcze jedną korzyść – umożliwi konkurowanie na równych zasadach z doradcami prawnymi.
 
Pomimo tych pozytywnych uwag skuteczności reklamy w branży usług profesjonalnych nie należy przeceniać. Jest ona tylko jednym z wielu narzędzi promocji, wcale nie najskuteczniejszym. W reklamie usług prawniczych łatwo jest osiągnąć efekt odwrotny od zamierzonego. Należy też pamiętać, że koszty kampanii reklamowych są niewspółmiernie wysokie w porównaniu z innymi narzędziami promocji. Minie jeszcze wiele lat, zanim to narzędzie promocji, jakim jest reklama, będzie stosowane na szeroką skalę. Cieszę się jednak, że radcowie prawni uzyskali nieco więcej swobody tak potrzebnej na coraz bardziej konkurencyjnym rynku usług prawniczych – mówi Ryszard Sowiński.

Przypomnijmy ostatnie wypowiedzi na temat reklamy radców prawnych:

Ewa Nowińska, profesor, radca prawny, specjalista od prawa reklamy

Informację o działalności radcy prawnego można zamieścić na przykład w książce telefonicznej czy na tabliczkach, ale ogłoszenia prasowe czy bilboardy są już kwestią etyki. Bilboard jest zbyt krzykliwą informacją. Stwarza się zatem pewne bariery etyczne, gdyż nie chcemy by traktowano nas jak proszek do prania. Nie może wyglądać to jak chwalenie się, że ktoś jest w czymś najlepszy. Należy też uniknąć nagabywania klientów zbyt nachalną informacją.

Maciej Bobrowicz, wiceprezes Krajowej Rady Radców Prawnych, autor nowego kodeksu etyki radców prawnych

Nowe zasady etyki dopuszczają bardzo szeroki zakres informowania przez radców prawnych o prowadzonej przez nich działalności. Pojęcie informowania o wykonywaniu zawodu jest zbieżne z unijną Dyrektywą o usługach, która także mówi o informacji, tyle tylko że handlowej. Nowy kodeks etyki stanowi również o dozwolonym pozyskiwaniu klientów. Szczegółowo wymienione zostały w nim sposoby zakazane. Są to przede wszystkim sposoby agresywne, napastliwe, wykorzystujące przymusowe położenie klienta, czyli takie, których nie chcielibyśmy, aby kiedykolwiek miały miejsce. Przy interpretacji tych zasad powinniśmy pamiętać o naczelnej zasadzie, która mówi o działaniach zgodnych z godnością zawodową. Po zniesieniu zakazu reklamy duże kancelarie z pewnością nie zaczną reklamować się na bilboardach, ponieważ to nie jest to narzędzie, dzięki któremu pozyskają one klientów. Radcowie prawni bowiem nie sprzedają dóbr szybko zbywalnych, wobec tego sposób informowania o naszej działalności siłą rzeczy musi być zasadniczo inny. Dobra szybko zbywalne kupuje się pod wpływem impulsu, natomiast proces zakupu usług prawniczych jest długotrwały i wpływ na ich wybór ma wiele czynników. Tak więc bilboard jest w tym przypadku nieefektywnym narzędziem reklamy. Radcowie prawni będą mogli natomiast - reklamując swoje usługi - podawać listę podmiotów, które obsługują, ale tylko wówczas, gdy te podmioty wyrażą na to zgodę. (...)