- Nieprecyzyjność definicji lobbysty powoduje, iż nie można jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, czy organizacje pracodawców, będące członkami Komisji Trójstronnej są wyłączone spod ustawy w ogóle, czy też są zaliczane do grupy lobbystów zawodowych, czy też niezawodowych" - mówi Katarzyna Urbańska, dyrektorka Departamentu Prawnego PKPP Lewiatan.
Krytycznie o projekcie wypowiada się także Busieness Centre Club. - Niestety, obecny projekt niewiele różni się od poprzedniego. Jego autorzy stawiają, jak poprzednio tezę, że poprawa sytuacji w procesie tworzenia prawa w Polsce polega na konieczności kontrolowania wszelkich kontaktów pomiędzy bardzo szeroko zdefiniowaną grupą urzędników i decydentów, a obywatelami – zwłaszcza zainteresowanych tym, aby decydenci także ich problemy rozwiązywali poprzez stanowione regulacje - czytamy w opublikoanej opinii.
Zdaniem BCC, taka próba totalnej kontroli i idącej za tym izolacji urzędników i decydentów jest oczywiście skazana na niepowodzenie. Koszt społeczny i gospodarczy wprowadzenia proponowanej regulacji, przyczyniającej się bezpośrednio do przyjmowania złej jakości ustaw i innych regulacji, może być bardzo wysoki. - Decydenci, zamiast otwierać się na kontakty pozwalające na dostęp do użytecznych informacji i analiz, będą – w wyniku wdrożenia proponowanych założeń ustawy – za wszelka cenę dążyć do unikania kontaktu z każdą osobą i organizacją podejrzewaną przez nich o chęć podzielenia się swoimi problemami i swoją wiedzą - piszą eksperci BCC. I sygerują, że autorzy wyciągnęli całkowicie błędne wnioski zarówno z uwag nadsyłanych w poprzedniej rundzie konsultacji społecznych, jak i z raportów Kancelarii Sejmu na temat aktywności lobbystów zawodowych na forum Parlamentu w ubiegłych latach, które autorzy sami przytaczają.
Organizacje proacodawców podkreślają też, że projekt ten nie trafił do konsultacji do partnerów społecznych, a jedynie został wysłany do wszystkich resortów oraz Stowarzyszenia Lobbystów Profesjonalnych, Instytutu Spraw Publicznych oraz Fundacji Batorego.
Tę ocenę potwierdza stanowisko strony społecznej Trójstronnej Komisji ds. Społeczno-Gospodarczych przyjęte 17 marca 2011 r. - Partnerzy społeczni – członkowie Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych – wyrażają zdecydowany sprzeciw wobec projektu założeń do projektu ustawy o lobbingu z dnia 3 marca 2011 r. Przedmiotowy projekt, gdyby jego tezy wprowadzić w życie – wyeliminuje dialog pomiędzy władzą i obywatelami oraz drastycznie ograniczy dostęp do informacji poprzez środki masowego przekazu. Przyniósłby on skutek odwrotny do założonego: wzmocniłby nieformalne i sprzeczne z prawem działania różnych grup nacisku, czego skutkiem byłoby pogorszenie jakości stanowionego prawa - czytamy w tym stanowisku. Jego autorzy wnioskują o pozostawienie projektu założeń do projektu ustawy o lobbingu z dnia 3 marca 2011 r., jako szkodliwego społecznie i gospodarczo - bez dalszego biegu.
Lewiatan krytykuje nowe założenia do ustawy o lobbingu
Opinia BCC o rządowym projekcie założeń do projektu ustawy o lobbingu z 3 marca 2011 r.
Organizacje biznesowe krytykują projekt ustawy o lobbingu
Nowy projekt założeń do ustawy o lobbingu, przygotowany przez minister Julię Piterę powiela wady poprzedniej wersji projektu, bo zawiera nieprecyzyjną definicję lobbysty oraz poddaje działalność lobbingową kontroli Centralnego Biura Antykorupcyjnego - uważa PKPP Lewiatan. Podobnego zdania jest rónież Business Centre Club. Natomiast strona społeczna Komisji Trójstronnej apeluje o zaprzestanie prac nad tym projektem.