W skierowanym w dniu 23 marca 2007 r. naruszeniu nr 2006/4093, Komisja Wspólnot Europejskich zwróciła uwagę, że „wyższe opodatkowanie zagranicznych funduszy emerytalnych i inwestycyjnych może zniechęcać je do inwestowania kapitału w spółki mające siedzibę w Polsce. Wyższe opodatkowanie może również skutkować ograniczeniem zdolności polskich spółek do pozyskiwania kapitału od zagranicznych funduszy emerytalnych i inwestycyjnych. Z powyższych względów omawiane przepisy stanowią przeszkodę w rozumieniu art. 56 Traktatu WE." Proponowana nowelizacja przepisów zmierza więc przede wszystkim do zapewnienia równego traktowania wszystkich podmiotów korzystających ze swobód przyznanych przez Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym.

W zakresie podatku CIT zmiany więc dotyczą:
- zwolnienia podmiotowego odnoszącego się do zagranicznych funduszy inwestycyjnych i emerytalnych,
- zasad przeciwdziałających nadużyciom podatkowym (anti-abuse clause),
- transakcji wymiany udziałów,
- wniesienia aktywów w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa,
- zwolnień wypłacanych dywidend i należności licencyjnych;

W zakresie podatku PIT zmiany dotyczą:
- pracowniczych programów emerytalnych,
- transakcji wymiany udziałów,
- wniesienia aktywów w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Projektowane zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2011 r.

Artykuł pochodzi z programu System Informacji Prawnej LEX on-line