35-kilometrowa autostradowa obwodnica Wrocławia została w całości oddana do użytku ostatniego dnia sierpnia. Łączy ona autostradę A4 na wysokości Bielan Wrocławskich z drogą krajową nr 8 w Długołęce. Obwodnica komunikuje A4 z wrocławskim lotniskiem oraz stadionem budowanym na Euro 2012 r.
Kilka dni wcześniej premier Donald Tusk zadeklarował, że ani przejazd obwodnicą, ani przejazd przez Most Rędziński na Odrze nie będą płatne. "Chciałbym przeciąć wszelkie spekulacje, bo wiem, że to jest problem. W Polsce autostrady są autostradami płatnymi tak, jak w przygniatającej większości krajów. Ale decyzja dotycząca obwodnicy Wrocławia, w tym także mostu, jest jednoznaczna - to nie jest autostrada. (...) Obwodnica i most nie będą płatne, przynajmniej tak długo, jak ja będę podejmował decyzje" - powiedział Tusk.
Zwolnienie przejazdu obwodnicą z opłat wymaga zmiany rozporządzenia Rady Ministrów z 2002 r. w sprawie autostrad płatnych. Rozporządzenie to wymienia autostrady, którymi przejazd będzie płatny. Są to: A1 od Gdańska przez Toruń, Łódź, Piotrków Trybunalski, Częstochowę, Gliwice i Gorzyczki do granicy państwa; A2 od granicy przez Świecko, Poznań, Łódź, Warszawę, Białą Podlaską i Kukuryki do granicy; A4 od granicy przez Jedrzychowice, Krzyżową, Legnicę, Wrocław, Opole, Gliwice, Katowice, Kraków, Tarnów, Rzeszów i Korczową do granicy; A8 z obwodnicą Wrocławia na odcinku A4-Psie Pole, a także A18 na odcinku granica - Olszyna - Krzyżowa.
Przygotowane w resorcie zmiany w rozporządzeniu zakładają wykreślenie z tego wykazu obwodnicy Wrocławia. "Projekt został skierowany do uzgodnień międzyresortowych pod koniec sierpnia, a pod obrady rządu ma trafić jeszcze przed wyborami" - powiedział PAP Karpiński. Gotowe rozporządzenie ma wejść w życie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Sprawa zwolnienia z opłat odcinków autostrad, które są jednocześnie obwodnicami miast, pojawia się w wypowiedziach polityków od ponad roku. W czerwcu 2010 r. rząd wstępnie zatwierdził propozycję Ministerstwa Infrastruktury, by samochody do 3,5 t i motocykle były zwolnione z opłat za przejazd odcinkami autostrad, które są obwodnicami miast. Zwolnienie z opłat dotyczyłoby takich aglomeracji, jak wrocławska, śląska, krakowska, tarnowska, rzeszowska, częstochowska i łódzka.
Zmian w przepisach jednak nadal nie ma. W październiku ub.r. minister infrastruktury Cezary Grabarczyk poinformował, że został zobowiązany do ponownego przeliczenia, jakie skutki dla budżetu państwa wywoła zwolnienie z poboru opłat za przejazd tymi odcinkami.
Agata Hernik (PAP)