Celem wprowadzonych przez nowelizację zmian jest zrównanie uprawnień wszystkich użytkowników usług telekomunikacyjnych - bez względu na to, czy posiadają umowę pisemną z operatorami, czy nie.
Zmiana definicji abonenta to skutek wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości ze stycznia 2009 r., a celem nowelizacji jest zrównanie uprawnień wszystkich użytkowników usług telekomunikacyjnych bez względu na to, czy posiadają oni umowę pisemną z operatorami, czy nie. W czerwcu 2007 roku Komisja Europejska wytoczyła Polsce sprawę twierdząc,  że według polskich przepisów określenie "abonent" dotyczy tylko osób, które podpisały umowę z operatorem. Zdaniem KE to wykluczało m.in. część użytkowników kart typu pre-paid, których np. nie ma w książkach telefonicznych, którzy nie mają prawa do otrzymania szczegółowych rachunków, są pozbawieni możliwości zablokowania w darmowy sposób połączeń lub wyświetlania identyfikacji rozmów itp. Tymczasem zgodnie z unijną dyrektywą ramową, "abonent" to "jakakolwiek osoba prawna lub fizyczna, która jest stroną umowy z podmiotem udostępniającym publicznie usługi łączności elektronicznej, o świadczeniu takich usług" (np. operatorem komórkowym).
Posiadacze kart pre-paid, czyli użytkownicy telefonów komórkowych na kartę, zgodnie z nowymi przepisami, będą mogli zarejestrować się i otrzymywać cenniki, regulaminy oraz bilingi na swój domowy adres.