Dotychczasowa praktyka wykazała, że projekty założeń aktów normatywnych były obszerne, nazbyt szczegółowe i wymagające długotrwałych uzgodnień.
Założenia, zgodnie z intencją rządu, powinny mieć charakter zwięzłych i krótkich dokumentów, które oddawałyby istotę politycznej i merytorycznej decyzji Rady Ministrów odnośnie do zmian prawa. W związku z tym na etapie założeń nie będzie konieczne przygotowywanie szczegółowych ocen przewidywanych skutków społeczno-gospodarczych (OSR).
Organ wnioskujący zostanie natomiast zobowiązany do przedstawienia testu regulacyjnego, w którym zawarta będzie wstępna analiza ekonomiczna, finansowa
i społeczna. W teście powinno znaleźć się m.in.: oszacowanie rozwiązań regulacyjnych, porównanie z regulacjami przyjętymi w innych państwach oraz wskazanie osoby odpowiedzialnej za projekt. Zdaniem rządu, test regulacyjny oparty o wstępną analizę kosztów i korzyści dołączony do projektu założeń projektu ustawy, wzmocni wyznaczanie priorytetów prac Rządu.
Tak jak dotychczas, opracowanie projektu ustawy należeć będzie do Rządowego Centrum Legislacji. Organ wnioskujący powinien przekazać RCL szczegółowe propozycje rozwiązań merytorycznych, które są niezbędne do przygotowania projektu ustawy. W przypadku zmian w różnych obszarach stosunków społecznych i gospodarczych zakłada się zaangażowanie w proces legislacyjny innych ministrów. Przygotowany projekt centrum legislacji  przekaże – tak jak dotychczas – wnioskodawcy, który zobowiązany będzie do opracowania skutków tej regulacji prawnej.
Zespół do spraw Programowania Prac Rządu będzie podejmował decyzję o tym, czy projekt będzie procodowany w postaci założeń do ustawy i następnie ustawy, czy tylko ustawy. Decyzja taka zostanie wpisana do Wykazu prac rządu. Dodatkowo, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów będzie badała zgodność projektów ustaw z założeniami.
Projekty znajdujące się już w obiegu legislacyjnym będą rozpatrywane na dotychczasowych zasadach.

Włodzimierz Kazimierczak