Nowe rozporządzenie z dnia 29 lipca 2016 r. w sprawie sposobu przeprowadzenia licytacji ruchomości (Dz. U. 2016 r. poz. 1205) dotyczy ustnej (tradycyjnej) licytacji ruchomości. Z uwagi na różnorodność ruchomości będących przedmiotem sprzedaży rozporządzenie dopuszcza możliwość przeprowadzenia jednego przetargu w celu sprzedaży zbioru ruchomości tego samego rodzaju (np. zbiór książek, kolekcje). Pierwsza grupa przepisów rozporządzenia to regulacje dotyczące czynności komornika poprzedzających przetarg (np. udzielanie pouczeń, określanie kolejności sprzedawanych ruchomości). Druga grupa regulacji dotyczy przebiegu samego przetargu, czyli tego stadium licytacji, w którym licytanci zgłaszają postąpienia. Ostatnia grupa przepisów dotyczy utrwalenia danych nabywcy w protokole z licytacji i przerwania licytacji.

Nowe przepisy nie wprowadzają istotnych zmian w stosunku do regulacji obecnie obowiązującego rozporządzenia z dnia 9 marca 1968 r. w sprawie czynności komorników (Dz. U. 1968 r. Nr 10 poz. 52). Utrzymują one zatem dotychczas stosowaną praktykę w tym zakresie.

Rozporządzenie z dnia 9 marca 1968 r. w sprawie czynności komorników utraci jednak moc z dniem 8 września 2016 r. wskutek zmian wprowadzanych ustawą z dnia 10 lipca 2015 r. o zmianie ustawy - Kodeks cywilny, ustawy - Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2015 r. poz. 1311). Stąd też pojawiła się potrzeba wydania nowego rozporządzenia, które regulowałoby sposób przeprowadzenia licytacji ruchomości.

Ponadto nowy art. 868 k.p.c., który również wejdzie w życie w dniu 8 września 2016 r. jako delegacja do wydania nowego rozporządzenia o sposobie przeprowadzenia licytacji ruchomości, stanowi, że Minister Sprawiedliwości określi, w drodze rozporządzenia, sposób przeprowadzenia licytacji, mając na względzie ochronę praw osób uczestniczących w licytacji, sprawność postępowania oraz skuteczność egzekucji. Tymczasem art. 868 k.p.c. w obecnym brzmieniu nakazuje, aby w rozporządzeniu były również ustalone podstawy do wyłączenia z przetargu. Zmieniony został zatem zakres spraw przekazanych do uregulowania w rozporządzeniu. Ponadto zmiana art. 868 k.p.c. była podyktowana chęcią dostosowania tego przepisu do standardów konstytucyjnych przez wprowadzenie tzw. wytycznych.