- Cieszymy się, że nadzwyczajna podkomisja do spraw nowelizacji Prawa zamówień publicznych uwzględniła zaproponowane przez nas poprawki. Nie tylko skreśliła szkodliwy przepis art. 24 ust. 1 pkt 1b, uchyliła przepis art. 24 ust. 1 pkt 1a, ale także dodatkowo skreśliła art. 133 a. Były one szkodliwe i zakładały wykluczenie wykonawców, gdy zamawiający zerwał z nimi umowę. Być może decyzje posłów zapowiadają zmianę nastawienia do wykonawców i wolę naprawienia Prawa zamówień publicznych - mówi Grzegorz Lang, ekspert PKPP Lewiatan.
W projekcie ustawy o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi znalazł się nowy przepis art. 24 ust. 1 pkt 1b. Przewidywał on wykluczenie wykonawców z wszelkich postępowań prowadzonych przez zamawiającego, który wypowiedział lub odstąpił od umowy o zamówienie publiczne, jeżeli przyczyny wypowiedzenia lub odstąpienia przypisuje wykonawcy. Rozszerzał on możliwość wykluczenia z tego powodu na wszystkie postępowania w kraju (tj. prowadzone przez wszystkich zamawiających), w których szacunkowa wartość zamówienia przekracza 20 mln euro w przypadku robót budowlanych lub 10 mln euro dla pozostałych zamówień. I ten właśnie przepis sejmowa podkomisja usunęła z ustawy.
- Utrzymanie go oznaczałoby, że polskie prawo zamówień publicznych stanie się w jeszcze większym stopniu restrykcyjne. Wykluczenie pozostawałoby poza kontrolą sądową. Nawet jeżeli wykonawca wykazałby przed sądem niesłuszność odstąpienia lub wypowiedzenia umowy, to i tak podlegałby wykluczeniu - podkreśla ekspert.

Źródło: Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan