Co piąte polskie przedsiębiorstwo w ciągu ostatnich dwóch lat przeżyło poważną sytuację kryzysową – wynika z badań przeprowadzonych przez PBS DGA dla firmy konsultingowej Doradztwo Gospodarcze DGA SA . Niestety jak się okazuje wiele z nich nadal nie wie jak kryzysy zwalczać, jak nimi zarządzać i jaką profilaktykę stosować.

Ponad 300 losowo wybranych małych i średnich firm z różnych branż i regionów całej Polski wzięło udział w badaniu na temat kryzysów i niepokojów w latach 2005-2007. Co piąta firma znalazła się w sytuacji kryzysowej w ostatnich dwóch latach, gdzie kryzysu interpretowanego jako zjawisko mające wpływ na sytuację finansową bądź wizerunkową przedsiębiorstwa. Poważne problemy firm miały charakter głównie finansowy i kadrowy. Nie oznacza to, że pozostałe 80% firm nie miało kontaktu z sytuacją trudna lub niepokojącą, ale raczej, że nie uznało jej jako kryzys.

Stosunkowo najczęściej krytyczne sytuacje dotyczyły opóźnień w zapłacie za towary lub usługi (29%). Z kolei na drugim miejscu znalazły się znaczne problemy ze znalezieniem wykwalifikowanej kadry (11%). W przypadku największych firm (zatrudniających powyżej 250 pracowników) wskazywano na problemy z produktem lub usługą (20%) oraz błędy w zarządzaniu (13%).

Co z kolei najbardziej niepokoi obecnie polskich przedsiębiorców? Nie dziwi odpowiedź – tym czynnikiem jest brak odpowiednio wykwalifikowanej kadry (25% wszystkich odpowiedzi). Pracodawcy rozumieją, że jest to pochodna emigracji wielu potencjalnych pracowników od momentu wstąpienia Polski do Unii Europejskiej, a także niekorzystnej struktury wykształcenia mieszkańców kraju. W wielu przypadkach szkolnictwo wszystkich poziomów niedostatecznie szybko i sprawnie reaguje na potrzeby rynku pracy. Jednym z czynników niepokoju przedsiębiorców jest niestabilność prawa (10%) i nie chodzi tu wyłącznie o regulacje podatkowe, ale także wiele zmian przepisów związanych z implementacją do polskiego systemu prawnego rozwiązań przyjętych w UE. Do tych czynników należy dodać problemy z utrzymaniem płynności finansowej (9%) oraz kłopoty związane ze zbyt małym rynkiem zbytu (8%). Do katalogu gospodarczych kwestii dochodzi także niepewna sytuacja polityczna, wymieniana przez 8% badanych firm.

Polscy przedsiębiorcy, nawet jeżeli umieją dostrzec kryzys lub sytuację potencjalnie niepokojącą, nie znają mechanizmów radzenia sobie lub zapobiegania. W co dziesiątym przedsiębiorstwie nie ma nikogo odpowiedzialnego za analizę i dobór rozwiązań zapewniających ciągłość działania i zapobiegających sytuacjom kryzysowym. Blisko 60% badanych firm nie przeprowadzało w okresie ostatnich 2 lat jakiejkolwiek analizy obejmującej potencjalne zagrożenia i sytuacje kryzysowe. Tylko 20% przedsiębiorstw przyznaje, iż posiada plan wewnętrznych procedur działania (plan awaryjny) w sytuacji kryzysowej. Co ciekawe, co czwarte przedsiębiorstwo deklaruje, iż nie ma takiej potrzeby. Ze wzrostem wielkości przedsiębiorstwa rośnie świadomość potrzeby takiego planu.

Badanie pokazało, że polscy przedsiębiorcy mają wiele powodów do obaw, intuicyjnie wyczuwają zmiany na rynku pracy i w sytuacji gospodarczej naszego kraju, problem pojawia się jednak szybkiej adaptacji i wdrożenia rzeczywistych mechanizmów zapobiegania kryzysom.

(Źródło: KW/DGA)