Rozporządzenie zostało wydane na podstawie znowelizowanego z dniem 1 września 2010 r. art. 14a ust. 7 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), który nie zawiera już regulacji dotyczącej obowiązku realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego w czasie minimalnego dziennego wymiaru godzin świadczonego przez inne formy wychowania przedszkolnego nauczania, wychowania i opieki.

Na etapie przygotowywania projektu rozporządzenia, do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji społecznych skierowano projekt rozporządzenia w wersji zawierającej nowe brzmienie przepisów dotyczących minimalnego dziennego i tygodniowego wymiaru godzin zajęć świadczonego w innej formie wychowania przedszkolnego nauczania, wychowania i opieki. Ze względu jednak na uwagi Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego zarzucające proponowanym przepisom, że zwiększają one zakres zadań realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego, bez przekazania dodatkowych środków finansowych na ten cel, przedmiotowa kwestia została skierowana do dalszych konsultacji. W konsekwencji, ze względu na konieczność wydania rozporządzenia z dniem 1 września 2010 r., Minister Edukacji Narodowej pozostawił brzmienie przepisu analogiczne do dotychczasowego stanu prawnego.

W związku z ustawowym objęciem od 1 września 2011 r. dzieci 5-letnich rocznym obowiązkowym przygotowaniem przedszkolnym, w § 5 ust. 2 rozporządzenia dodano przepis, według którego skreślenie z listy wychowanków przez organ prowadzący nie dotyczy dzieci, które będą realizowały powyższy obowiązek w publicznym punkcie przedszkolnym lub zespole wychowania przedszkolnego. Data wejścia w życie § 5 ust. 2 rozporządzenia została odroczona do dnia 1 września 2011 r., ponieważ z tym dniem dzieci 5-letnie zostaną objęte rocznym obowiązkowym przygotowaniem przedszkolnym.

W rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 sierpnia 2010 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania (Dz. U. Nr 161, poz. 1080) zawarto regulacje uściślające i doprecyzowujące dotychczas obowiązujące przepisy. Większość przepisów rozporządzenia zawiera analogiczne rozwiązania, jak rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 maja 2009 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania (Dz. U. Nr 83, poz. 693).

Artykuł pochodzi z programu System Informacji Prawnej LEX on-line