Projekt założeń zmiany przepisów przygotowany został właśnie w MSWiA. Ministerstwo tłumaczy, że zmiany usprawnią przygotowywanie budżetów izb obrachunkowych oraz zwiększą ich efektywność „w procesie prawidłowego stosowania przepisów z zakresu finansów publicznych i pozyskiwania informacji o stanie gospodarki finansowej samorządu terytorialnego”.
W praktyce nadzór nad izbami polega m.in. na przygotowywaniu dla premiera wniosków o powołanie i odwołanie prezesów izb, ich zastępców oraz członków kolegium. Ich wybór następuje jednak w drodze konkursu.
Zadaniem organu nadzoru jest także opracowanie co roku projektu zbiorczego budżetu regionalnych izb obrachunkowych i przedstawienie go ministrowi finansów.  Wcześniej jednak odpowiednie dokumenty przygotowują poszczególne izby i Krajowa Rada RIO. Stąd wyjaśnienia MSWiA, że przyjęcie proponowanych zmian nie wywoła skutków finansowych dla budżetu państwa, w tym nie zwiększy w sposób istotny wydatków ministerstwa finansów.

Źródło: Serwis samorządowy PAP