Jak mówi Anna Tomczyk (na zdjęciu), od 17 maja 2011 r. główny inspektor pracy, priorytety te zostały jasno określone w programie działania inspekcji na rok 2011 r. Należą do nich: poprawa stanu bezpieczeństwa pracy, w tym przede wszystkim obniżenie wskaźnika wypadkowości w pracy oraz poprawa praworządności w stosunkach pracy. Cel strategiczny, tj. znaczące zmniejszenie liczby wypadków przy pracy, realizujemy poprzez nadzór i kontrole, ale też w coraz szerszym zakresie poprzez popularyzację bezpiecznych postaw i zachowań w środowisku pracy. W połowie czerwca rozpocznie się trzecia edycja kampanii „Bezpieczeństwo pracy w budownictwie – upadki i poślizgnięcia”. W drugiej połowie roku natomiast ruszamy z dwuletnią kampanią „Poznaj swoje prawa w pracy”, z którą chcemy dotrzeć do osób zatrudnionych w gospodarce narodowej na podstawie umowy o pracę.
Inspekcja korzystać będzie ze współpracy z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, który przekazuje do PIP zbiory danych jednostkowych dotyczących pracodawców – płatników składki wypadkowej, którzy zgłosili poszkodowanych w wypadkach przy pracy. Dotyczy to również pracodawców, dla których z powodu szczególnie wysokiego poziomu wypadkowości ustalono wyższą kategorię ryzyka niż dla branży, do której te zakłady należą. Posiadanie takich danych – corocznie zbiory ZUS wykazują ok. 36 tys. takich zakładów – stwarza większe możliwości właściwego ukierunkowania kontroli oraz działań prewencyjnych w firmach, w których miało miejsce najwięcej wypadków lekkich. Pracodawcy nie zgłaszają ich do PIP, bo obowiązek taki dotyczy jedynie wypadków śmiertelnych, ciężkich i zbiorowych. Taka wiedza daje możliwość skutecznego przeciwdziałania kolejnym wypadkom o jeszcze poważniejszych skutkach. W przypadkach rażących naruszeń przepisów bhp inspektorzy PIP stosują dostępne środki prawne, z sankcjami karnymi włącznie.
Źródło: Dziennik Gazeta Prawna