Zdaniem Sądu, Komisja musi mieć możliwość uzyskania wszelkich koniecznych informacji, również tych dotyczących okresu przed przystąpieniem kraju, z którego pochodzi dane przedsiębiorstwo, do UE, umożliwiających zbadanie, czy po akcesji, przedsiębiorstwo z tego kraju przestrzegało zasad konkurencji.
Slovak Telekom jest słowackim przedsiębiorstwem telekomunikacyjnym należącym w przeważającej części do Deutsche Telekom.
W styczniu 2009 r. Komisja przeprowadziła kontrolę w pomieszczeniach Slovak Telekom. Następnie powiadomiła tę spółkę, że postanowiła wszcząć w stosunku do niej postępowanie w celu zbadania, czy nadużyła ona pozycji dominującej w słowackim sektorze telekomunikacji. Dwiema decyzjami Komisja nakazała spółce, aby dostarczyła jej informacje o swojej działalności, nie tylko w okresie, który nastąpił po przystąpieniu Słowacji do Unii Europejskiej, lecz również w okresie poprzedzającym owo przystąpienie. Komisja podkreśliła wszakże, że nie zamierza stwierdzić naruszenia unijnych reguł konkurencji w okresie przed dniem 1 maja 2004 r., lecz uzyskać informacje o istotnym znaczeniu, aby móc ocenić, z pełną znajomością okoliczności faktycznych oraz ich kontekstu gospodarczego, zgodność zachowania Slovak Telekom z tymi regułami po tej dacie.
Uważając, że Komisja nie była uprawniona do żądania informacji dotyczących okresu sprzed dnia 1 maja 2004 r., Slovak Telekom wniosła do Sądu dwie skargi w celu stwierdzenia nieważności decyzji Komisji.
W swoim wyroku Sąd przede wszystkim przypomniał, że unijne prawo konkurencji przyznaje Komisji szerokie uprawnienia w zakresie dochodzenia i kontroli. I tak, może ona żądać od przedsiębiorstw dostarczenia wszelkich informacji koniecznych w celu wykrycia nadużywania pozycji dominującej, zakazanego w świetle reguł konkurencji. W tym względzie Sąd wyjaśnił, że Komisja jest uprawniona do dostępu do informacji, które mogą być słusznie postrzegane jako mające związek z podejrzewanym naruszeniem. Co więcej, ze względu na jej szerokie uprawnienia w zakresie dochodzenia i kontroli, do Komisji należy dokonanie oceny, czy konieczne jest uzyskanie informacji żądanych przez nią od przedsiębiorstw, których dotyczy dochodzenie.
W tych okolicznościach Sąd stwierdził, że Komisja ma prawo żądać od przedsiębiorstwa informacji dotyczących okresu, kiedy unijne zasady konkurencji nie miały do niego zastosowania, jeśli informacje te okazują się konieczne w celu wykrycia ewentualnego naruszenia tych zasad, do którego doszło w czasie, gdy miały one zastosowanie.
W tej sytuacji Sąd oddalił również argument Slovak Telekom, zgodnie z którym nie istniał żaden związek między naruszeniem jakoby popełnionym przez tę spółkę i żądanymi informacjami. Sąd podkreślił, że informacje te mogą umożliwić Komisji – niezależnie od ich uprzedniości względem okresu podejrzewanego naruszenia – określenie rynków właściwych, stwierdzenie, czy badane przedsiębiorstwo zajmuje na tych rynkach pozycję dominującą lub ocenę wagi naruszenia. Co więcej, niektóre dane sprzed dnia 1 maja 2004 r. mogą być konieczne, aby umożliwić Komisji opisanie ekonomicznego kontekstu, w który wpisuje się zarzucane zachowanie.
W konsekwencji Sąd stwierdził, że Komisja miała prawo zażądać od Slovak Telekom informacji wskazanych w zaskarżonych decyzjach, i odrzucił skargi wniesione przez tę spółkę.
Tak wynika z wyroku Sądu (dawniej Sądu Pierwszej Instancji) z dnia 22 marca 2012 r. w sprawie T-458/09 Slovak Telekom a.s przeciwko Komisji.

Artykuł pochodzi z programu System Informacji Prawnej LEX on-line

Źródło: www.curia.europa.eu, stan z dnia 22 marca 2011 r.