Kategorie funkcjonariuszy
Projekt przewiduje trzy kategorie funkcjonariuszy, w stosunku do których jest wymagany odmienny stan zdrowia, tj.:
1. funkcjonariusze wykonujący czynności biurowe;
2. funkcjonariusze wykonujący czynności kontrolne oraz wykonujący zadania poborców podatkowych;
3. funkcjonariusze pełniący służbę w wyodrębnionych komórkach organizacyjnych Służby Celnej.

Dla funkcjonariuszy wykonujących czynności kontrolne, dla funkcjonariuszy wykonujących zadania poborców podatkowych oraz funkcjonariuszy pełniących służbę w komórkach organizacyjnych Służby Celnej określono wyższe wymagania zdrowotne. Dlatego też w przypadku orzeczenia kategorii N (niezdolny do służby na określonym stanowisku) kierownik urzędu zobowiązany będzie wyznaczyć funkcjonariuszowi stanowisko pełnienia służby, na którym nie będą wymagane wyższe wymagania zdrowotne. Wydane orzeczenie nie będzie dotyczyło trwałej niezdolności do służby, lecz wyłącznie służby na określonym stanowisku.

Komisje lekarskie
Badania lekarskie przeprowadzane przez komisję lekarską w celu ustalenia braku przeciwwskazań zdrowotnych do pełnienia służby na określonym stanowisku służbowym przez funkcjonariusza, będą obejmować ogólną ocenę stanu zdrowia oraz badania specjalistyczne zlecone przez komisję lekarską. Obecnie zdolność służby oceniana jest przez jednostki medycyny pracy zgodnie z aktem wykonawczym do Kodeksu pracy, które nie uwzględniają specyfiki służby w Służbie Celnej.
W Służbie Celnej będą działały regionalne komisje lekarskie oraz centralna komisja lekarska. Zostaną one powołane w terminie roku od dnia wejścia w życie projektowanego rozporządzenia. Regionalne Komisje lekarskie będą działały przy Szefie Służby Celnej oraz przy dyrektorach izb celnych (kierownicy urzędów, którzy kierują do komisji lekarskiej). Centralna komisja lekarska będzie działać przy Szefie Służby Celnej, który w przypadkach wskazanych w ustawie jest organem odwoławczym. W skład komisji lekarskich wchodzić będzie dwóch lekarzy, w tym jeden lekarz będący specjalistą w zakresie medycyny pracy.

Kontrola zaświadczeń lekarskich
Ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej (Dz. U. Nr 168, poz. 1323) wprowadzona została możliwość przeprowadzanie kontroli zaświadczeń lekarskich wystawianych funkcjonariuszom celnym. Projekt rozporządzenia określa tryb postępowania komisji lekarskiej w związku z badaniem prawidłowości orzekania o czasowej niezdolności do służby z powodu choroby oraz wystawionych zaświadczeń lekarskich. Zmiana spowodowana jest faktem, że funkcjonariusze celni nie są objęci obowiązkowym ubezpieczeniem chorobowym, nie otrzymują zasiłków chorobowych z tytułu nieobecności w służbie z powodu choroby. Z tytułu usprawiedliwionej nieobecności otrzymują uposażenie. W konsekwencji Szef Służby Celnej oraz dyrektorzy izb celnych nie są płatnikami składek, więc brak jest podstaw prawnych do przeprowadzania przez nich kontroli prawidłowości wykorzystania zwolnienia lekarskiego bądź formalnej kontroli zaświadczeń lekarskich. Z analogicznych powodów ZUS nie jest uprawniony do kontroli prawidłowości orzekania o czasowej niezdolności funkcjonariuszy celnych do służby z powodu choroby.

Artykuł pochodzi z programu System Informacji Prawnej LEX on-line

Źródło: www.mofnet.gov.pl, stan z dnia 15 lutego 2011 r.