Nowe rozporządzenie ws. dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy
20 lutego br. weszło w życie rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 lutego 2013 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy, oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane (Dz. U. z 2013 r. poz. 231).

Wskazany akt zastępuje poprzednio obowiązujące rozporządzenie z dnia 30 grudnia 2009 r. (Dz. U. Nr 226, poz. 1817) i został wydany z uwagi na konieczność dostosowania regulacji w zakresie dokumentów żądanych przez zamawiającego od wykonawcy do najnowszego brzmienia ustawy - Prawo zamówień publicznych (od 20 lutego br.).

Rozporządzenie określa znowelizowany katalog dokumentów, jakich może żądać zamawiający w celu oceny spełniania przez wykonawcę warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 p.z.p. (z uwzględnieniem regulacji art. 22 ust. 5), a także katalog dokumentów poświadczających brak przesłanek do wykluczenia wykonawcy z postępowania na podstawie art. 24 p.z.p. W rozporządzeniu ujęto dokumenty, które mają poświadczać brak przesłanek wykluczenia wykonawcy na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 10 i 11 p.z.p., których zdecydowanie brakowało w poprzednio obowiązującym akcie. Określono też co należy rozumieć przez dowody, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 2 i 3 rozporządzenia.

Nowością są przepisy określające dokumenty, których może żądać zamawiający w postępowaniach w sprawie zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa. Specyfika zamówień uzasadnia rozszerzenie zakresu żądanych przez zamawiającego dokumentów o dokumenty pozwalające dokonać wyboru wykonawcy, który zapewni odpowiednią ochronę informacji niejawnych i bezpieczeństwo dostaw, również w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowej, w tym wojny. Elementem wyróżniającym regulacje dotyczące dokumentów wymaganych przez zamawiających w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa jest fakt, iż katalog dokumentów z zasady ma charakter otwarty, a podawane rodzaje dokumentów mają znaczenie często przykładowe, co wynika przede wszystkim z brzmienia art. 131g oraz 131e p.z.p.

Co istotne, w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego wszczynanych w okresie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie nowego rozporządzenia, wykonawca, w miejsce poświadczeń, o których mowa w § 1 ust. 2 pkt 1 tego rozporządzenia, może przedkładać dokumenty potwierdzające należyte wykonanie dostaw lub usług oraz wykonanie robót budowlanych zgodnie z zasadami sztuki budowlanej i ich prawidłowe ukończenie, określone w § 1 ust. 1 pkt 2 i 3 rozporządzenia z dnia 30 grudnia 2009 r.

Anna Stańczuk

Redakcja Publikacji Elektronicznych WKP