Zakupiłam samochód osobowy od drugiego właściciela. Przy rejestracji w Wydziale Komunikacji okazało się, że nie jest opłacone OC przez wcześniejszych właścicieli. W PZU wystawiono mi polisę na pierwszego właściciela, którą ja opłaciłam.
Czy mogę tę polisę zaliczyć do moich kosztów uzyskania przychodów?

To Pani poniosła koszty ubezpieczenia. Samochód jest używany w Pani działalności. Są to zatem Pani koszty uzyskania przychodów.
Ubezpieczenie OC jest koniecznym warunkiem używania samochodu na drogach publicznych. Jeśli zatem samochód jest wykorzystywany w działalności gospodarczej, bądź też służy generowaniu przychodów z innych źródeł, to wówczas koszty ubezpieczenia, co do zasady, stanowić będą koszty uzyskania przychodów z danego źródła. Wspomnieć tutaj trzeba o ograniczeniu wynikającym z przepisu art. 23 ust. 1 pkt 47 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) - dalej u.p.d.o.f., zgodnie z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów składek na ubezpieczenie samochodu osobowego w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej pozostaje równowartość 20.000 euro, przeliczona na złote według kursu sprzedaży walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z dnia zawarcia umowy ubezpieczenia w wartości samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia.

Podstawowym problemem w sytuacji opisanej w pytaniu jest to, że koszty zostały poniesione przez Panią, jednakże polisa została wystawiona na poprzedniego właściciela. Zgodnie z przepisem art. 22 ust. 1 zdanie pierwsze u.p.d.o.f., kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Z powyższego wynika podstawowa reguła dotycząca kosztów, zgodnie z którą koszty mogą być potrącone tylko u tego podmiotu, który je poniósł.

W tej sytuacji koszty faktycznie poniosła Pani, jednakże polisa wystawiona została na imię poprzedniego właściciela samochodu. Nie zmienia to jednakże faktu, że koszty faktycznie poniosła Pani. Okoliczność, że polisa wystawiona została na poprzedniego właściciela samochodu nie zmienia również faktu, że są to koszty związane z Pani działalnością (innym źródłem przychodów). Ubezpieczenie OC przypisane jest do konkretnego pojazdu (obejmuje zawsze kierującego tym pojazdem). W związku z tym - chociaż polisa będzie wystawiona na poprzedniego właściciela - to jednak będzie chronić każdorazowego kierującego powyższym samochodem, który jest teraz używany w Pani działalności.

Powinna natomiast postarać się - jeśli takowego nie ma - o jakiś dokument, który będzie potwierdzał fakt poniesienia przez Panią kosztów opłacenia polisy. Obecnie z dokumentów (z treści polisy) wynikać może, że koszty poniósł poprzedni właściciel (na którego polisa jest wystawiona), a nie Pani. Wskazane byłoby mieć dowód, że to właśnie Pani poniosła koszty składki ubezpieczeniowej.