Służba Celna RP (SC RP), na podstawie informacji uzyskanych od Federalnej Służby Celnej Federacji Rosyjskiej, powiadomiła, iż pomimo przedłużenia umowy z ASMAP (Stowarzyszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych, które jest operatorem systemu TIR w Federacji Rosyjskiej), a tym samym formalnego obowiązywania procedury TIR w Rosji, przy wjeździe towarów na obszar Rosji wymagana jest dodatkowa gwarancja na granicy rosyjskiej, będącej zewnętrzną granicą Unii celnej. Dotyczy to m.in. granic Rosji z Łotwą, Estonią, Litwą, Ukrainą, a od 3 grudnia 2013 r. - również granicy polskiej z Obwodem Kaliningradzkim.

Wymóg dodatkowej gwarancji w Obwodzie Kaliningradzkim odnosi się jednak tylko do określonej grupy towarów (m.in. niektórych wyrobów spożywczych, takich jak cebula, niektóre asortymenty mięsa, kapusta, ziemniaki, mąka pszenna; - niektórych zwierząt – krowy żywe; niektóre wyroby budowlane – cegła), jak również do sytuacji, gdy odbiorca docelowy jest spoza Obwodu Kaliningradzkiego oraz gdy przewoźnik ma zadłużenie w płatnościach celnych.

Służba Celna RP informuje jednocześnie, że sytuacja dotycząca przewozów TIR do Rosji przez granicę z Białorusią (granica wewnętrzna Unii celnej) przedstawia się odmiennie. Na podstawie dotychczasowej praktyki SC RP stwierdza, że towary przewożone na podstawie karnetu TIR bez przeszkód mogą być przemieszczane przez tę granicę do pierwszego urzędu docelowego na terenie Rosji. Jednak w celu dokonania kolejnego rozładunku w kolejnym urzędzie docelowym, służba celna Rosji wymaga już stosowania tranzytu wewnętrznego rosyjskiego i przedstawienia gwarancji.

SC RP poinformowała ponadto, że na forum międzynarodowym (m.in. Komisja Europejska) w dalszym ciągu podejmowane są działania i wysuwane żądania wobec władz rosyjskich, by stosowały zgodnie z przepisami Konwencję TIR.