Podstawowym celem ustawy jest uregulowanie w przepisach ustawy o VAT zasad odliczania i rozliczania wydatków dotyczących pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Konsekwencją zmian w podatku VAT są zmiany dostosowawcze w ustawie o PIT oraz ustawie o CIT, a także zmiany w ustawie – Kodeks karny skarbowy.

Ustawa, w zakresie jakim dotyczy zasad odliczania podatku naliczonego, zakłada ograniczone prawo do odliczenia w stosunku do pojazdów samochodowych wykorzystywanych zarówno na potrzeby działalności gospodarczej jak i do celów prywatnych podatnika, z jednoczesnym brakiem w takim przypadku opodatkowania użytku prywatnego. Przyjęte rozwiązania, jako wyjątek od zasady pełnego odliczenia VAT i opodatkowania użytku prywatnego, oparte zostały na decyzji wykonawczej Rady z dnia 17 grudnia 2013 r. upoważniającej Rzeczpospolitą Polską do stosowania środków stanowiących odstępstwo od art. 26 ust. 1 lit. a) i art. 168 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 353 z 28.12.2013, str. 51).

Wprowadzany mechanizm odliczania podatku zakłada:

1) ograniczenie odliczenia do 50 proc. podatku naliczonego, w przypadku wykorzystywania pojazdu na cele „mieszane” (działalności gospodarczej i celów prywatnych),
2) pełne odliczenie podatku naliczonego w przypadku wykorzystywania pojazdu wyłącznie do działalności gospodarczej,
3) wyłączenie opodatkowania użytku prywatnego,
4) wprowadzenie przepisów składających się na „system zabezpieczający” prawidłowe dokonywanie odliczeń,
5) dokonywanie korekt podatku naliczonego.

Wprowadzenie zmian do ustawy VAT spowoduje konieczność zmiany rozporządzenia Ministra Finansów wydanego na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy o VAT w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień. Zgodnie z uzasadnieniem do projektu ustawy planowane jest uchylenie przepisu przewidującego zwolnienie dla sprzedawanych pojazdów objętych ograniczonym prawem do odliczania.

Zmiany związane z wprowadzeniem odpowiedniego „systemu zabezpieczającego” przewidują między innymi wprowadzenie obowiązkowej ewidencji przebiegu pojazdu, warunkującej prawo do pełnego odliczenia wydatków w odniesieniu do pojazdów przeznaczonych wyłącznie do działalności gospodarczej. Stosowna informacja o pojazdach objętych ewidencją będzie musiała być złożona do właściwego urzędu skarbowego. Niezłożenie informacji we wskazanym terminie, skutkować ma odpowiedzialnością karno-skarbową podatnika, jeśli jednocześnie doszło do nieprawidłowego odliczenia podatku.

Ustawa, poza opisanymi wyżej zamianami, uchyla przepisy ustawy VAT dotyczące obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego dla potrzeb rejestracji pojazdów sprowadzanych z innych państw członkowskich Unii Europejskiej. Konsekwencją tej deregulacji jest zmiana ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o opłacie skarbowej.

Ustawa ma wejść w życie z dniem 1 kwietnia 2014 r., z wyjątkiem przepisów związanych z uchyleniem obowiązku uzyskiwania zaświadczenia dla potrzeb rejestracji pojazdów sprowadzanych z innych państw członkowskich UE, których termin wejścia w życie został określony na dzień 1 stycznia 2015 r.

Od 1 stycznia 2014 r. do dnia wejścia w życie zmian można odliczyć pełen VAT od zakupu aut osobowych "z kratką", które uzyskają homologację samochodu ciężarowego.

Sejm uchwalił ustawę na 60. posiedzeniu w dniu 7 lutego 2014 r. w oparciu o przedłożenie rządowe. Projekt stanowił przedmiot prac sejmowej Komisji Finansów Publicznych. Komisja wprowadziła do projektu poprawki techniczno-legislacyjne mieszczące się w meritum przedłożenia. Na posiedzeniu Sejmu (w trakcie drugiego czytania) zgłoszono 10 kolejnych poprawek, z których w trakcie trzeciego czytania przyjęto trzy. Przyjęte poprawki wprowadziły zmiany w zasadach dokonywania wpisów do ewidencji pojazdów (doprecyzowując przepisy), wydłużyły termin na aktualizację informacji o pojazdach objętych ewidencją oraz zmieniły zasadniczy termin wejścia w życie przepisów ustawy z 14 dni od dnia ogłoszenia na datę dzienną – 1 kwietnia 2014 r.

Czytaj także:

MF: rozwiązania ws. VAT od samochodów są optymalne>>>

VAT od samochodów: senacka komisja za przyjęciem zmian bez poprawek>>>

VAT od aut: komisja finansów też chce zmian od 1 kwietnia>>>

SLD chce pełnego odpisu VAT od samochodów dla przedsiębiorców>>>