Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 18 lipca 2013 r. (sygn. akt SK 18/09) orzekł o niekonstytucyjności przepisu art. 20 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 1998 r. do 31 grudnia 2006 r. Trybunał podkreślił, że cały mechanizm opodatkowania dochodów nieujawnionych wymaga poważnych zmian. Mimo, że wyrok nie odnosi się do art. 20 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w obecnym brzmieniu, przepis ten - zdaniem Trybunału - jest obarczony tymi samymi mankamentami, które były powodem stwierdzenia niezgodności z Konstytucją jego poprzedniej wersji.Również sądy administracyjne orzekające w sprawach dotyczących zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych od dochodów z nieujawnionych źródeł wskazują, że zmiana wspomnianego przepisu nie wyeliminowała wątpliwości co do jego konstytucyjności, gdyż miała charakter jedynie porządkujący.

Rzecznik zwróciła się więc do ministra finansów o wskazanie planowanych działań odnoszących się do przedstawionego zagadnienia, w szczególności dotyczących ewentualnych prac legislacyjnych oraz problemu prowadzenia na podstawie przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2007 r. postępowań w sprawie ustalenia zobowiązań podatkowych z tytułu zryczałtowanego podatku dochodowego od dochodów nie znajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach lub pochodzących ze źródeł nieujawnionych.