Projekt tzw. IV ustawy deregulacyjnej zawiera blisko 50 zmian w prawie gospodarczym, dotyczących 30 ustaw. Zmianie mają ulec także ustawy podatkowe.

Zmiany w podatkach dochodowych

1. Uproszczenie rozliczeń podatkowych, w przypadku gdy przyjmowanie zaliczek rejestrowane jest za pomocą kasy rejestrującej

Obecnie, zgodnie z art. 14 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 12 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, do przychodów z działalności gospodarczej nie zalicza się pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych. Przedsiębiorcy mają obowiązek zaewidencjonować pobraną zaliczkę, a jednocześnie zaliczka ta nie stanowi przychodu w podatku dochodowym.
Wymaga to prowadzenia odrębnej ewidencji przyjętych zaliczek, o które należy pomniejszać obrót.
W projekcie zaproponowano ujednolicenie terminu powstania obowiązku podatkowego w podatku dochodowym z podatkiem od towarów i usług. W przypadku pobrania wpłat na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych, podlegających ewidencjonowaniu za pomocą kas, za datę powstania przychodu uważa się dzień pobrania wpłaty.

2. Zwolnienie z podatku dochodowego wartości świadczenia otrzymanego przez pracownika z tytułu dowozu do zakładu pracy organizowanego przez pracodawcę

Projekt zakłada zwolnienie z podatku dochodowego wartości świadczenia otrzymanego przez pracownika z tytułu organizowania przez pracodawcę dowozu do zakładu pracy transportem zbiorowym - art. 21 ust. 1 pkt 14a ustawy o PIT

3. Zwolnienie z podatku dochodowego wartości świadczenia bezpłatnej pomocy prawnej

Wyłączenie z podatku VAT usług bezpłatnej pomocy prawnej świadczonej na rzecz osób objętych pomocą społeczną - zdaniem projektodawców - uzasadnia kompleksowe uregulowanie tego zagadnienia w podatku dochodowym. Projekt przewiduje zwolnienie z podatku wartości nieodpłatnego świadczenia otrzymanego przez osobę korzystającą z pomocy społecznej z tytułu pomocy prawnej świadczonej na rzecz tej osoby.

Zmiany w podatku VAT

1. Wydłużenie terminu na rozliczenie VAT w imporcie przez upoważnionych przedsiębiorców (AEO)

Ustawowym terminem zapłaty podatku VAT z tytułu importu towarów jest - zgodnie z art. 33 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług - termin 10 dni licząc od dnia powiadomienia przez organ celny o wysokości należności podatkowych. Termin ten jest zbieżny z terminem płatności należności celnych.
Podatnicy korzystający z procedury uproszczonej mogą rozliczyć kwotę podatku należnego z tytułu importu towarów w deklaracji podatkowej składanej za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu importu tych towarów.
Przedsiębiorcy posiadający status AEO tzw. upoważniony podmiot gospodarczy korzystają z ułatwień w zakresie obsługi wprowadzonych przez Służbę Celną, ale nie mają uprawnień takich jak podatnicy korzystający z procedury uproszczonej.
Resort gospodarki proponuje dodanie ust. 12 do art. 33a ustawy o VAT, który będzie uprawniał podatników VAT posiadających status AEO do rozliczania podatku w deklaracji podatkowej składanej za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu importu towarów.
W projekcie podkreślono, że podobne rozwiązania stosowane są w wielu krajach UE, tj. w Niemczech, Holandii, Słowacji, Czechach, Litwie, Estonii, na Węgrzech i w Austrii. Płatności z tytułu podatku VAT są regulowane w okresie od 45 do 90 dni.

2. Zniesienie obowiązku uzyskiwania potwierdzenia zgłoszenia rejestracyjnego dla celów VAT

Podatnicy VAT przed dokonaniem pierwszej czynności są zobowiązani złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne VAT-R. Zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy o VAT naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie (VAT-5) jako "podatnika VAT czynnego" lub "podatnika VAT zwolnionego". Potwierdzenie rejestracji podlega opłacie skarbowej w wysokości 170 zł, która powinna być uiszczona przed złożeniem zgłoszenia.
Jednocześnie, zgodnie z art. 96 ust. 13 tej ustawy, naczelnik urzędu skarbowego jest obowiązany potwierdzić, na wniosek zainteresowanego, którym może być zarówno podatnik, jak i osoba trzecia mająca interes prawny w złożeniu wniosku, czy podatnik jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny lub zwolniony. Z tego tytułu opłata skarbowa wynosi 21 zł.
W projekcie zaproponowano by potwierdzenie zarejestrowania było wydawane wyłącznie na wniosek zainteresowanego. Zdaniem projektodawców obniży to koszty związane z rozpoczęciem działalności gospodarczej.

Zmiany w podatku akcyzowym

1. Doprecyzowanie przepisów dotyczących zwrotu podatku akcyzowego w sytuacji dokonania wewnątrzwspólnotowej dostawy lub eksportu samochodu osobowego

Na podstawie art. 107 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym prawo do ubiegania się o zwrot akcyzy przysługuje podmiotowi, który uzyskał prawo rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel, i który dokonuje dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju, od którego akcyza została zapłacona.
Aby uzyskać zwrot należy złożyć wniosek do właściwego naczelnika urzędu celnego w terminie roku od dnia dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu samochodu osobowego.
Celem nowelizacji jest doprecyzowanie przepisów dotyczących zwrotu podatku w sytuacji dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu samochodów osobowych, wcześniej niezarejestrowanych na terytorium kraju. Zgodnie z nowym brzmieniem art. 107 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym o zwrot będzie mógł się ubiegać podmiot, który nabył prawo rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel, który to samochód w momencie dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu był niezarejestrowany na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym

2. Wprowadzenie wiążącej informacji akcyzowej (WIA)

Wiążąca informacja akcyzowa ma umożliwić podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, uzyskanie na ich wniosek od właściwego organu podatkowego wiążącej informacji w zakresie klasyfikacji taryfowej oraz rodzaju wyrobu akcyzowego.
W ustawie dodano dział Ia określający zakres stosowania WIA, jak również przypadki w których stosuje się wiążącą informację akcyzową o rodzaju wyrobu akcyzowego.
W projekcie uregulowano również szczegółowy tryb postępowania w sprawie WIA, w szczególności:
- określono zakres danych zawartch we wniosku o wydanie WIA,
- upoważnienie dla ministra finansów do wydania wzoru wniosku,
- ustalono, że WIA ma być wydawane w formie decyzji,
- określono przypadki gdy organ odmawia wydania WIA.
Odrębne przepisy mają wyznaczyć dyrektorów izb celnych właściwych w sprawach WIA.

Więcej na temat planowanych zmian mających na celu poprawę warunków wykonywania działalności gospodarczej w komentarzu
"Ułatwienia dla przedsiębiorców - projekt IV ustawy deregulacyjnej" na portalu Twoja firma >>>