W spółce funkcjonuje zakładowa drużyna piłkarska złożona z pracowników przedsiębiorstwa. Wydatki na zespół, w szczególności: zakup strojów sportowych, zamieszczenie logo na koszulkach, wykonanie banerów na stadion piłkarski, wynajem boiska piłkarskiego oraz pokrycie kosztów wyżywienia i organizacji imprezy pokrywane są ze środków obrotowych. Na rozgrywki piłkarskie zapraszani są klienci spółki w tym firmy projektowe i wykonawcze. Rozgrywając mecze w turniejach pracownicy występują w imieniu i na rzecz pracodawcy, utrwalając w ten sposób jego pozytywny wizerunek.

Działanie pracowników mające charakter marketingowo-reklamowy w sposób obiektywny powoduje zwiększenie przychodów spółki, między innymi poprzez pozyskanie nowych klientów w wyniku poinformowania ich o usługach świadczonych przez spółkę. Zdaniem podatnika podjęta inicjatywa utrwala firmę w pamięci aktualnych oraz przyszłych nabywców (potencjalnych klientów spółki), zachęcając ich do nawiązania i kontynuowania ze spółką współpracy handlowej, co ma doprowadzić do zwiększenia przychodów spółki.

Przy tak przedstawionym stanie faktycznym sąd rozstrzygał czy mamy do czynienia z nieodpłatnym świadczeniem na rzecz pracownika spółki.

Zdaniem sądu odpowiedź na tak postawione pytanie winna być negatywna. Wartość poniesionych przez spółkę wydatków związanych z uczestnictwem zespołu jej pracowników w branżowym turnieju piłki nożnej, występujących podczas meczów w strojach z logo firmy, w imieniu i na rzecz pracodawcy, nie stanowi dla pracowników przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W przedstawionym zdarzeniu pracownicy reprezentując spółkę w branżowym turnieju piłki nożnej, podejmują działania kreujące, utrwalające i promujące wizerunek spółki wśród podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w tożsamym zakresie lub dziedzinie. Pracownicy spółki uczestnicząc w zawodach sportowych branżowych występują w imieniu i na rzecz swojego pracodawcy a w konsekwencji nie można wykluczyć, iż poprzez takie działanie marketingowo – reklamowe spółki może dojść do zwiększenia przychodów spółki.

Trudno w takiej sytuacji przyjąć, iż wysyłając drużynę sportową, składającą się z pracowników spółki i ponosząc koszty jej udziału w imprezie sportowej branżowej działanie spółki (ponoszenie kosztów tej imprezy) nakierowane jest działaniem na rzecz pracowników. Zdaniem sądu w takiej sytuacji mamy do czynienia wręcz z sytuacją odwrotną a mianowicie, to pracownicy spółki (ci przez nią oddelegowani, najlepsi w danej dziedzinie sportowej) podejmują działania na rzecz spółki promując w ten sposób jej wizerunek na rynku handlowym. W takiej sytuacji nie sposób przyjąć, iż działania pracodawcy zostały poczynione, jako nieodpłatne świadczenie na rzecz pracownika.

Wyrok WSA w Krakowie z 27 czerwca 2012 r., I SA/Kr 471/12