Klient za premię od banku płaci 19 proc. pSprawa dotyczyła skutków podatkowych przyznawania przez bank nagród i premii swoim klientom w ramach akcji promocyjnych. Bank w ramach programów typu moneyback bank zwraca swoim klientom - posiadaczom kart debetowych lub kredytowych - część wartości wydatków, które klienci ponieśli przy zakupach dokonywanych kartą. Bank przekazuje swoim klientom także bony towarowe.

Zdaniem banku nagrody związane ze sprzedażą premiową usług przez bank, mogą korzystać ze zwolnienia z PIT w oparciu o art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, o ile spełnione są warunki określone w tym przepisie, tj. wartość nagrody nie przekracza 760 zł, zaś w przypadku niespełnienia powyższych warunków (jeżeli wartość nagrody przekroczy 760 zł) podlegają opodatkowaniu według stawki 10 proc.

Według banku sprzedaż premiowa może dotyczyć sprzedaży zarówno towarów jak i usług. W ocenie banku nagrody wydawane klientom w związku z akcjami promocyjnymi wskazanymi we wniosku, gdyby stanowiły przychód, byłyby nagrodami związanymi ze sprzedażą premiową. Zdaniem banku dla opodatkowania nagród związanych ze sprzedażą premiową bez znaczenia powinien pozostawać status podmiotu wypłacającego dane świadczenie.

Fiskus się nie zgodził na 10 proc. zryczałtowany podatek dochodowy. Uznał, że owszem w sytuacji, gdy jednorazowa wartość nagrody ze strony banku na rzecz klienta nie przekracza/nie będzie przekraczała kwoty 760 zł i nie jest/będzie przekazywana klientowi w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, może korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT. Natomiast od wartości nagród, do których nie ma/nie będzie miało zastosowania omawiane zwolnienie przedmiotowe, w przypadku banku występuje obowiązek pobierania i odprowadzania - stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 4b ustawy o PIT - 19 proc. zryczałtowanego podatku dochodowego oraz obowiązek przesłania do urzędu skarbowego rocznej deklaracji PIT-8AR. Przepis ten reguluje opodatkowanie świadczeń otrzymywanych w związku z promocjami oferowanymi m.in. przez banki, niezależnie od tego czy www, świadczenia stanowią np. nagrody związane ze sprzedażą premiową usług.

Spór rozstrzygnął WSA w Gdańsku. Zdaniem sądu rację ma fiskus. Z punktu widzenia opodatkowania świadczeń wypłacanych przez banki w ramach prowadzonych akcji promocyjnych, mając na uwadze różnice w brzmieniu przepisów art. 30 ust. 1 pkt 4b i pkt 2 ustawy o PIT, istotną rolę odgrywa bowiem nie tylko wskazywane w tych uregulowaniach źródło przychodu, ale także oznaczenie w art. 30 ust. 1 pkt 4b ustawy o PIT podmiotów, od których świadczenie pochodzi. W przepisie art. 30 ust. 1 pkt 4b ustawy o PIT, w przeciwieństwie do regulacji zawartej w pkt 2 tej normy, wyodrębniono bowiem jako przedmiot opodatkowania podatkiem dochodowym te świadczenia, które uzyskiwane są od konkretnego podmiotu. Z punktu widzenia tej regulacji istotne znaczenie ma zatem także to, jaki podmiot wypłaca świadczenie uznane za przychód podlegający opodatkowaniu.
Zdaniem sądu wolą ustawodawcy jest, by nagrody związane ze wszelkimi promocjami organizowanymi przez: banki, spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe lub instytucje finansowe, a przekraczające kwotę 760 zł opodatkowane były 19% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, zaś wypłacane/wydawane przez inne podmioty m.in. związane ze sprzedażą premiową - przekraczające kwotę 760 zł - opodatkowane były 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

Wyrok WSA w Gdańsku z 12 stycznia 2016 r., I SA/Gd 1514/15