To jedna z propozycji zmian zawartych w przyjętym przez rząd projekcie nowelizacji ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników oraz o zmianie innych ustaw. Zgodnie z nowymi przepisami, od 1 lipca 2011 r. do końca 2012 r., od osób fizycznych objętych rejestrem PESEL nie mających firm lub nie będących zarejestrowanymi podatnikami podatku VAT (dalej: osoby fizyczne), nie będzie można żądać NIP (jeżeli nie jest to wymagane przepisami prawa). Od 1 lipca 2011 r. osoby fizyczne w kontaktach z administracją podatkową będą mogły posługiwać się numerem PESEL. Na wszystkich dokumentach będą mogły zamieszczać numer PESEL, po którym zostaną zidentyfikowane przez administrację podatkową. Ułatwi to przede wszystkim kontakty z urzędami skarbowymi.

Od 1 stycznia 2012 r. przewidziano zniesienie obowiązku dokonywania zgłoszenia identyfikacyjnego (chodzi o aktualizowanie danych) do urzędu skarbowego przez osoby fizyczne. Nie będą one musiały zgłaszać w urzędzie skarbowym kolejnych zmian związanych z danymi, które zawiera rejestr PESEL. Naczelnik urzędu skarbowego "z urzędu" zaktualizuje te dane automatycznie, po ich otrzymaniu z rejestru PESEL. Oznacza to odciążenie obywateli od samodzielnego zgłaszania takich zmian skarbówce. Aktualizacja danych będzie konieczna jedynie w przypadku, gdy adres zamieszkania osoby fizycznej będzie inny niż adres zameldowania. Firmom, które nadal będą musiały posiadać NIP, będzie on nadawany od razu, a nie w drodze decyzji administracyjnej wydawanej przez naczelnika urzędu skarbowego. Skróci to i uprości całą procedurę, która obecnie prowadzona jest na podstawie Ordynacji podatkowej.

Od 1 lipca 2011 r. ruszy też Centralny Rejestr Podmiotów – Krajowa Ewidencja Podatników (CRP KEP), którego działalność skróci obieg informacji w urzędach skarbowych i przyspieszy obsługę podatników. Nowy rejestr, prowadzony przez ministra finansów, powstanie na bazie Krajowej Ewidencji Podatników. Rejestr będzie zawierał dane ewidencyjne z rejestru PESEL, które będą wiążące dla administracji podatkowej. Będą w nim także gromadzone dane z niektórych dokumentów związanych z obowiązkami wynikającymi z przepisów podatkowych. Chodzi o informacje dotyczące m.in.: obowiązków podatkowych, okresu zawieszenia działalności gospodarczej, wyboru formy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przez przedsiębiorcę.

Artykuł pochodzi z programu System Informacji Prawnej LEX
Źródło: www.premier.gov.pl, stan z dnia 20 kwietnia 2011 r.