Paliwo lotnicze na przeloty zarządu firmy podlega akcyzie

Minister Finansów zmienił interpretację indywidualną wydaną dnia 9 września 2011 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. PPP3/443-832/11-2/JK) w sprawie zwolnienia od akcyzy paliwa lotniczego zużywanego do posiadanego na potrzeby zarządu firmy samolotu.

Sprawa dotyczyła spółki, która własnym samolotem przewozi członków zarządu. Spółka nie ma certyfikatu przewoźnika lotniczego ani koncesji na wykonywanie przewozów lotniczych, tym samym nie świadczy usług ani nie wykonuje działalności w zakresie przewozu osób i ładunków. Spółka chciała kupować paliwo lotnicze bez akcyzy, na podstawie art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym. Argumentowała, że zamierza dokonać zgłoszenia w UC jako podmiot wykorzystujący samolot do celów gospodarczych. Wówczas na podstawie kopii zgłoszenia zostanie wpisana na listę podmiotów korzystających ze zwolnienia z akcyzy u monopolisty paliwowego.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznał stanowisko spółki za prawidłowe.

Na podstawie art. 14 e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) w związku z wyrokiem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z dnia 1 grudnia 2011 r. w sprawie C- 79/10 Systeme Helmholz Minister Finansów z urzędu zmienił interpretację indywidualną Dyrektora IS w Warszawie. W powołanym wyroku ETS orzekł, że zwolnienie paliw wykorzystywanych do żeglugi powietrznej nie dotyczy przedsiębiorstw, które w celu rozwoju stosunków handlowych używają samolotu w celu zapewnienia transportu pracowników do klientów. Wówczas transport nie służy bezpośrednio świadczeniu odpłatnych usług płatniczych.

W związku z powyższym paliwo lotnicze kupowane przez firmy, które przewożą własnym samolotem członków zarządu nie korzysta ze zwolnienia z podatku akcyzowego.

Opracowanie: Katarzyna Bogucka, RPE WKP

Źródło: www.finanse.mf.gov.pl, stan z dnia 1 sierpnia 2013 r.

Data publikacji: 1 sierpnia 2013 r.