MF: Czynności sprawdzające zakończą się w 3 miesiące
Ministerstwo Finansów planuje doprecyzowanie czynności sprawdzających, poprzez wskazanie wskazanie ich ogólnego zakresu oraz katalogu środków dowodowych. MF chce też wprowadzić 3-miesięczny termin na zakończenie czynności sprawdzających, a organy podatkowe mają zawiadamiać podatników o rozpoczęciu, zakończeniu i o wyniku tych czynności. Z kolei termin odwołania od decyzji ma być wydłużony z 14 do 30 dni.

Ministerstwo Finansów opublikowało w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów zapowiedź zmian w Ordynacji podatkowej (nr UD483).
Ministerstwo planuje w zakresie czynności sprawdzających:
- wskazanie ogólnego zakresu czynności sprawdzających oraz rozszerzenie katalogu środków dowodowych stosowanych w ramach tych czynności;
- wprowadzenie 3-miesięcznego termin na zakończenie czynności sprawdzających;
- zawiadamianie sprawdzanego przez organ podatkowy o rozpoczęciu i zakończeniu oraz o wyniku czynności sprawdzających;
- wprowadzenie ochrony prawnej dla sprawdzonego poprzez brak w przyszłości naliczania odsetek za zwłokę i odpowiedzialności karnej skarbowej w sytuacji, kiedy wcześniej w toku czynności sprawdzających organ podatkowy nie stwierdził nieprawidłowości albo sprawdzony zastosował się do ustaleń organu.
Obecnie przepisy nie przewidują czasu trwania czynności sprawdzających. Organ podatkowy nie ma obowiązku informowania o rozpoczęciu i zakończeniu oraz wyniku czynności sprawdzających.
Inne planowane zmiany w Ordynacji podatkowej:
- uzupełnienie katalogu form zabezpieczenia dobrowolnego o hipotekę na nieruchomości oraz prawo zastawu na rzeczach ruchomych lub zbywalnych prawach majątkowych - stworzy to szersze możliwości korzystania z instytucji dobrowolnego zabezpieczenia;
- stosowanie obniżonej stawki odsetek za zwłokę na zaległości podatkowe ujawnione w złożonych po terminie pierwotnych deklaracjach, na takich samych zasadach jak dla zaległości wynikających z korekt deklaracji;
- nałożenie na organ podatkowy obowiązku wykorzystywania w pierwszej kolejności informacji i dokumentów, którymi już dysponuje lub które może pozyskać od innych podmiotów;
- wprowadzenie możliwości zrzeczenia się prawa do odwołania - decyzja podatkowa stanie się ostateczna z dniem doręczenia organowi podatkowemu oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron;
- wydłużenie z 14 do 30 dni terminu na wniesienie odwołania od decyzji;
- zapewnienie stronie uzyskania merytorycznej oceny decyzji o zabezpieczeniu przez organ odwoławczy również wtedy, gdy z uwagi na jej wygaśnięcie postępowanie odwoławcze podlega umorzeniu;
- wprowadzenie podstawy prawnej do wydania przez organ podatkowy zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach w przypadku zawarcia układu z wierzycielami w postępowaniu restrukturyzacyjnym na podstawie ustawy z 15 maja 2015 r. – Prawo restrukturyzacyjne, w wyniku którego zapłata zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę została odroczona lub rozłożona na raty.








