Amortyzacja środka trwałego umożliwia przedsiębiorcy zaliczanie do kosztów uzyskania przychodów przez określony czas określonej części wartości środka trwałego. Dzięki temu firma płaci niższy podatek. Przyspieszenie amortyzacji oznacza, że większa część wartości np. maszyny może być zaliczona w koszty.

Rozmówca z MF pragnący zachować anonimowość poinformował, że prace nad wprowadzeniem "przyspieszacza" amortyzacji środków trwałych są zaawansowane. Zmiany znajdą się w opracowywanym projekcie nowelizacji ustawy o CIT i PIT.

"W związku z osłabieniem koniunktury, w okresie, kiedy firmy wahają się, czy podejmować działania inwestycyjne staramy się szukać rozwiązań, które będą stymulowały gospodarkę. Dla tych, którzy się zdecydują zainwestować do końca 2016 r. mamy ofertę przyspieszonej amortyzacji" - poinformowano.

"Chcemy, aby gospodarka wróciła na ścieżkę szybkiego wzrostu" - dodał rozmówca PAP. Zdaniem MF przedsiębiorcy mają do dyspozycji znaczne zasoby finansowe, szacowane na ok. 200 mld zł, z którymi nie do końca wiedzą, co zrobić. "Może warto je zainwestować na dogodnych warunkach i skorzystać z odliczenia podatkowego" - powiedział rozmówca PAP.

Według MF zmiana będzie czasowo skutkować obniżeniem wpływów podatkowych do budżetu (największy spadek spodziewany jest prawdopodobnie w 2016 r.), niemniej "poza skutkami w CIT i PIT, będą też pozytywne skutki pośrednie w VAT, w tworzonych miejscach pracy".

Proponowane przez resort finansów rozwiązania nawiązują do regulacji obowiązujących czasowo w poprzednim pakiecie antykryzysowym z 2009 r. Są jednak znacznie szersze, będą bowiem dotyczyć wszystkich firm, a nie tylko małych.

W ramach proponowanego pakietu zmian MF proponuje podwyższenie w latach 2014-2016 limitu jednorazowej amortyzacji z 50 tys. euro do 100 tys. euro. "Pozostałe warunki i zasady korzystania z jednorazowej amortyzacji pozostałyby na dotychczasowych zasadach. Skorzystać z niej mogliby zatem – tak jak obecnie - mali podatnicy i podatnicy rozpoczynający prowadzenie działalności. Jednorazowa amortyzacja dotyczyłaby środków trwałych zaliczonych do grupy 3-8 Klasyfikacji środków trwałych (m.in. maszyny i środki transportu - PAP), z wyłączeniem samochodów osobowych" - napisano w dokumencie, do którego dotarła PAP.

Resort finansów chce umożliwić dokonywanie 30-proc. odpisu amortyzacyjnego podatnikom nabywającym lub wytwarzającym nowe środki trwałe zaliczone do grupy 3-6 Klasyfikacji środków trwałych (bez nieruchomości i środków transportu - PAP). Dotyczyłoby to inwestycji rozpoczętych i zakończonych w okresie 2014-2016.

Ponadto ministerstwo proponuje podwyższenie stawek amortyzacyjnych wynikających z tzw. Wykazu rocznych stawek amortyzacyjnych. "Rozwiązanie to zakłada możliwość stosowania przez podatników podwyższonej - maksymalnie o współczynnik 4 - stawki z Wykazu rocznych stawek amortyzacyjnych. Współczynnik podwyższający stawkę z Wykazu będzie zróżnicowany w zależności od wysokości podstawowej stawki amortyzacyjnej określonej w tym Wykazie oraz w poszczególnych latach amortyzacji" - napisano w dokumencie.

W przypadku środków trwałych, dla których określona w wykazie stawka amortyzacyjna wynosi 10 proc. lub mniej, w pierwszych 12 miesiącach stosowany mógłby być przez podatników współczynnik nie wyższy niż 4. W odniesieniu do środków trwałych, dla których obecna stawka jest wyższa, niż 10 proc., w pierwszych 12 miesiącach stosowany mógłby być współczynnik nie wyższy niż 3. W następnych okresach podatnicy mogliby podwyższać stawki o współczynnik nie wyższy niż 2, niezależnie od tego, jaki współczynnik stosowali w pierwszych dwunastu miesiącach.

Stosowanie współczynników podwyższających stawki amortyzacyjne dotyczyłoby zarówno nabycia nowego środka trwałego, jak też wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie. "Podwyższonymi stawkami amortyzacyjnymi objęte zostałyby środki trwałe z grupy 1 Klasyfikacji środków trwałych rodzaj 104 (tj. zbiorniki, silosy oraz magazyny podziemne, zbiorniki i komory podziemne, z wyłączeniem budynków magazynowych i naziemnych) oraz środki trwałe z grupy 2-8 Klasyfikacji, z wyłączeniem samochodów osobowych" - przewiduje MF.

Zaznaczono, że proponowane przez resort finansów rozwiązanie objęłoby także te inwestycje, które zostały rozpoczęte przed rokiem 2014 lub zakończone po roku 2016, z tym że podwyższone stawki amortyzacyjne stosowane byłyby wówczas tylko do tych nakładów inwestycyjnych, które zostały poniesione w latach 2014-2016.

mmu/ mki/