Pole 2 zgłoszenia celnego

Proponuje się wprowadzić odmienne zasady wypełniania zgłoszenia celnego w przypadku zakończenia procedury uszlachetniania czynnego w systemie zawieszeń i procedury przetwarzania pod kontrolą celną. Zmiana polega na rezygnacji z wypełniania pola 2 zgłoszenia celnego (nadawca/eksporter) w przypadku, gdy produkty kompensacyjne, albo produkty przetworzone, albo produkty na pośrednim etapie przetworzenia, albo towary w stanie niezmienionym powstałe w wyniku objęcia ww. procedurami, są zgłaszane do procedury uszlachetniania czynnego w systemie zawieszeń albo procedury przetwarzania pod kontrolą celną, ale na podstawie, np. innego pozwolenia na jej stosowanie, czyli zazwyczaj z udziałem innego posiadacza pozwolenia. W związku z powyższym zachowuje się dotychczasową zasadę wypełniania pól zgłoszenia celnego, ale wprowadza wyłączenie w przypadkach, gdy objęcie procedurą dopuszczenia do obrotu, uszlachetniania czynnego w systemie zawieszeń oraz przetwarzania pod kontrolą celną, następuje po procedurze uszlachetniania czynnego w systemie zawieszeń i procedurze przetwarzania pod kontrolą celną.

Przepisy unijne (załącznik nr 38 do RWKC) nie przewidują obligatoryjności wypełnienia pola 2 w przypadku obejmowania towarów procedurą dopuszczenia do obrotu i procedurami gospodarczymi, pozostawiając to do decyzji państw członkowskich. Odstąpienie od wymogu wypełniania tego pola jest uzasadnione tym, że jest coraz więcej przypadków produkcji poszczególnych komponentów produktu finalnego przez różne podmioty na podstawie wielu pozwoleń na stosowanie gospodarczych procedur celnych. W takich sytuacjach poszczególne podmioty uczestniczące w łańcuchu produkcyjnym zainteresowane są ochroną danych ich pierwotnego kontrahenta, który podawany jest w polu 2 zgłoszenia celnego. Wyłączenie tego obowiązku ma na celu respektowanie tajemnicy handlowej podmiotów uczestniczących w obrocie towarowym, bez szkody dla realizacji zadań nałożonych na organy celne.

Pole 47 zgłoszenia celnego

Resort finansów proponuje odstąpić od obliczania w polu 47 zgłoszenia celnego należności celnych przywozowych w przypadku zakończenia procedury odprawy czasowej z częściowym zwolnieniem z należności celnych przywozowych nadaniem przeznaczenia powrotnego wywozu. W przypadku procedury odprawy czasowej z częściowym zwolnieniem od należności celnych przywozowych kwota długu celnego obejmuje okres trwania tej procedury i jest znana dopiero w chwili zgłoszenia do powrotnego wywozu towaru objętego wcześniej tą zawieszającą procedurą celną. Należności celne przywozowe związane z zakończeniem tej procedury będą obliczane w decyzji organu celnego. Proponowana zmiana jest uzasadniona tym, że eksporter wskazany w polu 2 zgłoszenia wywozowego nie zawsze jest dłużnikiem celnym wobec towaru objętego wcześniej procedurą odprawy czasowej z częściowym zwolnieniem z należności celnych. W związku z powyższym kwota długu celnego nie powinna być obliczana w zgłoszeniu celnym eksportowym. Zmiana prowadzi więc do tego, że zgłoszenie do powrotnego wywozu po procedurze odprawy czasowej powinno zostać wypełnione w taki sam sposób, jaki został przewidziany dla nadawania towarom przeznaczenia powrotnego wywozu po zakończeniu gospodarczych procedur celnych, z wyłączeniem procedury składu celnego. Przepisy unijne (załącznik nr 38 do rozporządzenia (EWG) nr 2454/93 ustanawiającego przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) Nr 2913/91 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny, zwanego dalej RWKC nie przewidują obligatoryjności wypełnienia tego pola w przypadku zgłaszania towarów do powrotnego wywozu po procedurze odprawy czasowej, pozostawiając to do decyzji państw członkowskich.

Większa wartości towarów w jednej przesyłce

Ministerstwo proponuje zwiększyć łączną wartość towarów w jednej przesyłce, z kwoty nieprzekraczającej równowartości 70 euro na kwotę nieprzekraczającą równowartości 150 euro, w przypadku złożenia zgłoszenia zbiorczego. Zmiana ta została zaproponowana przez przedsiębiorców zajmujących się obrotem przesyłkami kurierskimi, którzy wnioskowali, aby dostosować limit do progu kwotowego wynikającego z art. 23 rozporządzenia Rady (WE) Nr 1186/2009 z dnia 16 listopada 2009 r. ustanawiającego wspólnotowy system zwolnień celnych (Dz. U. UE L 324 z 10.12.2009,s. 23). Proponowana obecnie wysokość limitu kwotowego nie oznacza, iż w każdym przypadku, o którym mowa w § 8 rozporządzenia z 22 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych wymogów, jakie powinno spełniać zgłoszenie celne (Dz. U. Nr 94, poz. 902), będzie możliwość wykorzystania jego górnej granicy, tj. 150 euro. Wynika to z faktu, iż dokonanie zbiorczego zgłoszenia celnego dotyczy przesyłek zawierających towary jednocześnie zwolnione od należności celnych przywozowych i zwolnione od podatku w trybie przepisów odrębnych. W niektórych sytuacjach podwyższony limit nie będzie więc miał znaczenia, a tym samym zbiorcze zgłoszenia celne będą mogły być stosowane na zasadach dotychczasowych, z uwzględnieniem górnej granicy limitu wynikającego z przepisów podatkowych, wynoszącego 22 euro albo 45 euro. Przesyłki zdefiniowane w art. 23 -24 rozporządzenia ustanawiającego wspólnotowy system zwolnień celnych, korzystają co prawda ze zwolnienia od cła do wysokości 150 euro, ale w przypadku podatku VAT limit ten wynosi 22 euro, a to oznacza możliwość zastosowania zbiorczego zgłoszenia celnego tylko do przesyłek, których łączna wartość w jednej przesyłce nie przekroczy limitu 22 euro.

Podwyższony limit nie będzie miał też zastosowania w odniesieniu do przesyłek zdefiniowanych na gruncie art. 25-27 rozporządzenia ustanawiającego wspólnotowy system zwolnień celnych, które korzystają z takiego samego limitu zwolnienia od należności celnych i podatkowych, ale wynosi on 45 euro. Górną granicę nowego limitu będzie można natomiast wykorzystać w pozostałych przypadkach, o których mowa w zmienianym § 8 rozporządzenia, gdy zarówno na gruncie przepisów celnych, jak i podatkowych nie ma wyznaczonej granicy kwotowej zwolnienia.

@page_break@

Załączniki do elektronicznych zgłoszeń celnych

Ponieważ obecnie żaden z systemów elektronicznych obsługujących zgłoszenia celne (systemy ECS, NCTS, CELINA) nie ma wdrożonej funkcjonalności umożliwiającej przesyłanie załączników do zgłoszenia celnego w formie komunikatu elektronicznego, podpisanego kodem identyfikacyjnym albo kwalifikowanym podpisem elektronicznym, to proponuje się uchylenie przepisu, który stanowi, że dokumenty dotyczące zgłoszenia celnego mogą zostać sporządzone i przekazane organowi celnemu w formie elektronicznej. W przypadku zgłoszeń elektronicznych będzie to oznaczało bezpośrednie stosowanie art. 224 RWKC, zgodnie z którym organy celne mogą, na warunkach i w sposób, które same ustalą, zezwolić, aby potrzebne dla umieszczenia towarów pod procedurą celną dokumenty były sporządzane i przekazywane drogą elektroniczną. Celem proponowanej zmiany jest nie tylko wyeliminowanie „martwego" przepisu, ale w konsekwencji także odformalizowanie procedur związanych z załącznikami do elektronicznych zgłoszeń celnych i zapewnienie przedsiębiorcom korzyści, jakie niesie ze sobą środowisko elektroniczne w zakresie obszarów związanych z obrotem towarowym z zagranicą, przy uwzględnieniu stanu faktycznego konkretnej sprawy. Wśród załączników wymaganych do przedłożenia wraz ze zgłoszeniem celnym są bowiem takie dokumenty, które mają nie tyle wymiar fiskalny, co związane są z realizacją przez Służbę Celną zadań o innym charakterze, w szczególności z zakresu ograniczeń pozataryfowych, realizowanych w ścisłej współpracy z innymi instytucjami. Dokumenty te mają oczywiście różny charakter, co powoduje, iż wiążą się z nimi różne zadania do spełnienia przez organy celne. Część wymaga opatrzenia adnotacjami organu celnego, czy odsaldowana, ale są też takie, w przypadku, których nadanie przeznaczenia celnego powinno zostać poprzedzone tylko zapoznaniem się przez organ celny z treścią dokumentów. To w konsekwencji powoduje, iż forma dostarczenia takich dokumentów może być w praktyce różna. Czasem będzie się ona sprowadzała do konieczności przedstawienia wraz ze zgłoszeniem celnym oryginału dokumentu, zwłaszcza, gdy wymaga on dokonywania na nim określonych działań ze strony organów celnych, a w niektórych sytuacjach akceptowalną formą przedmiotowego załącznika będzie przesłanie go w postaci skanu, faxu, czy też w inny sposób uzyskanie od właściwego organu informacji, iż warunki do nadania wnioskowanego przeznaczenia celnego są spełnione. Decyzja w tym zakresie będzie podejmowana przez organy celne bezpośrednio na podstawie art. 224 RWKC.

Bez pozwolenia na stosowanie gospodarczych procedur celnych

Proponuje się też zrezygnować z dotychczasowej zasady, że dokumentów, o których mowa w art. 220 ust. 3 RWKC (pisemne pozwolenie na korzystanie z danej procedury celnej lub kopia wniosku o udzielenie pozwolenia), nie dołącza się każdorazowo do zgłoszenia celnego, jeżeli zostały wcześniej złożone organowi celnemu, który przyjmuje zgłoszenie celne, i dane w nich zawarte są aktualne. W takim przypadku zgłaszający w polu 44 dokumentu SAD, zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami, jest obowiązany do wskazania numerów, pod którymi dokumenty te figurują w wykazie W05. Zgodnie z zarządzeniem nr 23 Ministra Finansów z dnia 5 czerwca 2012 r. w sprawie prowadzenia przez organy Służby Celnej ewidencji towarów, którym nadano przeznaczenie celne oraz wzorów rejestrów, innych dokumentów ewidencyjnych oraz wzorów formularzy używanych w toku sprawowania kontroli (Dz. Urz. MF. Poz. 26), organy celne nie prowadzą już wykazów W05. Proponowana zmiana uwzględnia fakt, że odpowiednie dane dotyczące pozwolenia na stosowanie gospodarczych procedur celnych są w posiadaniu organów celnych, ponieważ są one wprowadzane do wdrożonego w administracji celnej Podsystemu Danych Referencyjnych (system PDR). Dane wynikające z przedmiotowych pozwoleń, w zakresie dotyczącym numeru i ważności pozwolenia, podlegają weryfikacji na etapie przyjęcia zgłoszenia celnego w sposób automatyczny, z wykorzystaniem informacji zgromadzonych w systemie PDR. Nie ma więc potrzeby, aby pozwolenia na stosowanie gospodarczych procedur celnych były przedstawiane organowi celnemu wraz ze zgłoszeniem celnym.

Natomiast w odniesieniu do wniosków o wydanie pozwolenia, o których mowa w art. 220 ust. 3 w związku z art. 220 ust. 1 lit. b - e RWKC, które nie są ewidencjonowane w systemie PDR, zasadą będzie ich przedstawienie organowi celnemu w przypadku złożenia zgłoszenia celnego w formie papierowej. W przypadku zgłoszenia elektronicznego obowiązuje zaś zasada, że dokumenty stanowiące załączniki do zgłoszenia elektronicznego nie są przedstawiane organowi celnemu wraz z tym zgłoszeniem, chyba że ich przedłożenie jest konieczne, w szczególności ze względu na przewidziany w przepisach odrębnych obowiązek dokonania na nich adnotacji, uwierzytelnienia lub ostemplowania przez organ celny. A zatem wraz ze składanym zgłoszeniem elektronicznym nie przedstawia się organowi celnemu - jeżeli stosuje się art. 508 ust. 1 RWKC - wniosku o udzielenie pozwolenia na stosowanie procedury gospodarczej. Natomiast organ celny, który przyjął zgłoszenie elektroniczne, w przypadku jego weryfikacji, ma możliwość zażądania przedstawienia takiego wniosku, bowiem wnioskowanie o objęcie procedurą na podstawie wyłącznie wniosku o wydanie pozwolenia, czyli zastosowanie art. 508 ust. 1 RWKC, jest wykazane w zgłoszeniu celnym poprzez wpisanie odpowiedniego kodu w polu 44 tego zgłoszenia.

Przesyłanie kserokopii lub skanu faktury

Sprawowanie dozoru i kontroli przez organ celny w zakresie prawidłowości nadania przeznaczenia celnego ropie naftowej wymaga porównywania danych zawartych w zgłoszeniu celnym, protokołach zdawczo-odbiorczych oraz w fakturze. Należności celne i podatkowe obliczane są od ilości towaru oraz wartości transakcyjnej, która jest uwzględniona na fakturze. Zgodnie z projektem konieczne ma być przesyłanie kserokopii lub skanu faktury razem z innymi dokumentami przekazywanymi odpowiednio do Urzędu Celnego w Białymstoku oraz Urzędu Celnego w Gdańsku. Zmiana ta upraszcza i przyspiesza procedury, przez co jednocześnie zapewnia korzyści, jakie niesie ze sobą środowisko elektroniczne w zakresie obszarów związanych z obrotem towarowym z zagranicą.

Usunięcie progu tolerancji

Resort finansów proponuje usunąć wskaźnik 5 proc., jako dopuszczalną tolerancję dla różnic pomiędzy masą przywiezionego towaru i jego masą określoną w dowodzie pochodzenia. Ewentualne stosowanie takiej tolerancji mogłoby być uzasadnione tylko w przypadku towarów masowych, czyli takich, dla których masa jest miarą ilości przywiezionego towaru, przy czym stosowanie sztywnego progu 5 proc. jest niewłaściwe, gdyż w zależności od ilości towaru może to stanowić znikomą, jak i znaczną wartość. Usunięcie progu tolerancji zapobiegnie sytuacjom obejmowania preferencjami celnymi nadwyżek towarów ponad ilości objęte dowodem pochodzenia.