Należy przywołać tutaj pismo Ministerstwa Finansów Departamentu Finansów Samorządu Terytorialnego z 11 października 2010 r. (ST2-4834-27/SZH/201/1212), w którym to wyjaśniono, że tworzenie i rozwiązywanie lokat jest rozchodem i przychodem jednostki samorządu terytorialnego.

W budżecie jednostki samorządu terytorialnego winny być ujęte, jako dochód jedynie odsetki od lokaty. W sprawozdaniu Rb-NDS o nadwyżce/deficycie jednostki samorządu terytorialnego stosownie do treści zapisu § 13 pkt 6 załącznika nr 39 do rozporządzenia ministra finansów z 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. poz. 119), dane dotyczące rozchodów jednostki samorządu terytorialnego po stronie wykonania powinny być zgodne z rozchodami, wynikającymi z urządzeń księgowych za dany okres sprawozdawczy.

Zdaniem Ministerstwa, lokaty w art. 6 ust. 2 pkt. 1-4 i 6 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r., poz. 885 z późn. zm.) nie zostały imiennie wymienione, jako rozchody, ale kwalifikują się one, jako inne operacje finansowe związane z zarządzaniem długiem publicznym i płynnością, o których mowa w art. 6 ust. 2 pkt. 5 tej ustawy. Dla lokat przewidziany został także paragraf w klasyfikacji budżetowej, zarówno po stronie przychodów, jak i rozchodów odpowiednio 994 „Przelewy z rachunków lokat” (przychody), 994 „Przelewy na rachunki lokat” (rozchody).

Artykuł pochodzi z programu Vademecum Głównego Księgowego