Poselski projekt zmian w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw przewiduje wprowadzenie „wakacji” ubezpieczeniowych. Będzie to polegało na opóźnieniu powstania obowiązku objęcia ubezpieczeniami społecznymi i ubezpieczeniem zdrowotnym przedsiębiorców będących osobami fizycznymi, którzy rozpoczynają wykonywanie działalności gospodarczej.

Projekt przewiduje także zmiany w kwestii „kredytu podatkowego”, mają one umożliwić podatnikom rozpoczynającym prowadzenie działalności gospodarczej stosowanie obecnie obowiązujących przepisów w zakresie zwolnienia z obowiązku uiszczania miesięcznych zaliczek na podatek przez ściśle określony czas. Aktualnie obowiązujące rozwiązania w tej kwestii są bowiem rozbudowane i stawiają zbyt duże wymagania wobec podatników. Powoduje to, że podatnicy nie stosują ich w praktyce.

Zobacz: Kredyt podatkowy już od momentu zarejestrowania działalności gospodarczej >>

Zmiany w płaceniu składek

Wprowadzona będzie kategoria „osoby prowadzącej pozarolniczą działalność będącej osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą”. Taka definicja pozwoli na skorzystanie z „wakacji” ubezpieczeniowych tylko przez osoby fizyczne wykonujące działalność gospodarczą jednoosobowo albo w ramach umowy spółki cywilnej.

Zmniejszeniu ma ulec w okresie pierwszych 24 miesięcy kalendarzowych od dnia rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej minimalna podstawa wymiaru składek z dotychczasowych 30% do 20% kwoty minimalnego wynagrodzenia.

Bieg 24-miesięcznego terminu, w którym minimalna podstawa wymiaru składek przedsiębiorcy będzie obniżona do 20% kwoty minimalnego wynagrodzenia rozpocznie się po upływie 6-miesięcznych „wakacji” ubezpieczeniowych, które mają zostać ustanowione w myśl omawianej nowelizacji.

Przedsiębiorca w okresie „wakacji” ubezpieczeniowych będzie mógł zostać objęty ubezpieczeniami społecznymi dobrowolnie.

Preferencje podatkowe

Projekt łagodzi warunki, które pozwalają na skorzystanie z „kredytu podatkowego”. Nastąpi przesunięcie momentu rozpoczęcia korzystania ze zwolnienia w ramach kredytu podatkowego do momentu zarejestrowania prowadzenia działalności gospodarczej, jak również wydłużenie czasu jego stosowania do pełnych 2 lat podatkowych licząc od rozpoczęcia prowadzenia tej działalności.

Skróceniu ma ulec okres, w którym przedsiębiorca nie prowadził działalności gospodarczej przed skorzystaniem ze zwolnienia z 3 lat na okres 2 lat. Ujednolicone mają być zasady stosowania instytucji „kredytu podatkowego” w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawie o podatku od osób prawnych oraz w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wprowadzona będzie możliwość rozliczenia w okresie korzystania ze zwolnienia poniesionej w tym czasie straty podatkowej w pełnej wysokości.

Prawo do skorzystania ze zwolnienia ma być wyłączone w sytuacji, gdy podatnik, w latach korzystania ze zwolnienia albo w pięciu następnych latach podatkowych został zlikwidowany (postawiony w stan likwidacji w przypadku osób prawnych) lub została ogłoszona jego upadłość obejmująca likwidację majątku lub upadłość obejmująca likwidację majątku spółki, której podatnik był wspólnikiem.

Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze prawnej podmiotów gospodarczych.