Kontrola NBP przez NIK w świetle prawa UE
Zasada niezależności banku centralnego stanowi jeden zfilarw instytucjonalnych ram organizacji ifunkcjonowania bankw centralnych państw członkowskich UE, ustanowionych wTraktacie ofunkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz Statucie Europejskiego Systemu Bankw Centralnych iEuropejskiego Banku Centralnego. Proces konwergencji prawnej przed przystąpieniem Polski do strefy euro iwiększa integracja NBP zESBC będą wymagać dokonania wielu zmian wpolskim systemie prawnym, wtym przede wszystkim wKonstytucji RP. Konsekwencją przystąpienia NBP do strefy euro będzie bowiem jeszcze dalej idące niż obecnie podporządkowanie NBP procesowi decyzyjnemu ESBC, czego naturalnym skutkiem będzie wyłączenie odpowiedzialności NBP przed organami RP za realizację zadań związanych zuczestnictwem wtym systemie - pisze na łamach Europejskiego Przeglądu Prawa Piotr Kucharski.
Zagwarantowanie poszanowania niezależności banku centralnego przez prawo krajowe wymagane jest w ramach tzw. konwergencji prawnej, która zakłada, że oprócz ekonomicznych kryteriów konwergencji uczestnictwo Rzeczypospolitej Polskiej w trzecim etapie Unii Gospodarczej i Walutowej uzależnione jest od wypełnienia określonych kryteriów prawnych. Niezależność ta ma być gwarantowana m.in. poprzez zapewnienie, że kontrola sprawowana nad krajowymi bankami centralnymi przez podmioty zewnętrzne, w tym państwowe organy kontroli, spełnia określone warunki.
W aspekcie dostosowania polskiego systemu prawnego do wymogów traktatowej zasady niezależności banku centralnego konieczne jest poddanie pod analizę mechanizmu kontroli działalności Narodowego Banku Polskiego przez Najwyższą Izbę Kontroli, który był przedmiotem krytycznych uwag ze strony EBC i Komisji Europejskiej.
Przy wyborze odpowiedniego rozwiązania pomocna może się okazać analiza doświadczeń innych państw członkowskich, które już należą do strefy euro. Niezależnie jednak od wybranego wariantu zagadnienie kontroli NBP przez NIK stanowi przykład istotnego wpływu prawa UE na treść i wykładnię ustaw zasadniczych państw członkowskich oraz na pozycję ustrojową centralnych organów państwowych. W tym aspekcie kontekst unijny stał się nieodłącznym elementem analizy i wykładni postanowień Konstytucji RP.
Więcej w "Europejski Przegląd Prawa" - numer 2 z 2011 r.