Kiedy należy wykazać przychód z tytułu reklamy zewnętrznej?
Spółka z o.o. na podstawie zapisów zawartej umowy za udostępnienie tablic reklamowych w styczniu fakturę wystawia w ciągu 7 dni, czyli do 7 lutego.
Czy przychód wykazujemy w dacie wystawienia faktury w lutym?

W mojej ocenie w przedmiotowym przykładzie przychód powstanie 31 stycznia (tj. w dniu wykonania usługi za miesiąc styczeń).
W myśl ogólnej zasady wyrażonej w art. 12 ust. 3a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) – dalej u.p.d.o.p, za datę powstania przychodu z działalności gospodarczej uważa się, "z zastrzeżeniem art. 12 ust. 3c-3e u.p.d.o.p., dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:
1) wystawienia faktury albo
2) uregulowania należności.
Przy czym w przypadku, gdy strony ustalą, iż usługa jest rozliczana w okresach rozliczeniowych, za datę powstania przychodu uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, nie rzadziej niż raz w roku (art. 12 ust. 3c u.p.d.o.p.).
W przedmiotowym przykładzie mamy do czynienia z usługami najmu powierzchni reklamowej o charakterze ciągłym, jednocześnie zapis zaprezentowany w treści pytania nie wskazuje jednoznacznie okresów rozliczeniowych (art. 12 ust. 3c u.p.d.o.p.), a zatem nie możemy mówić tutaj o przyjętych okresach rozliczeniowych, bowiem kwestia ich ustalenia musi wynikać z zawartej pomiędzy stronami umowy. Z ww. umowy wynika, iż np. za usługę reklamy za styczeń sprzedawca wystawi fakturę w ciągu 7 dni, tj. do 7 lutego. Zapis "za udostępnienie tablic reklamowych w styczniu" w mojej ocenie wskazuje na wykonanie usługi w ostatnim dniu stycznia, co przekłada się na powstanie przychodu właśnie w tym dniu, tj. w dniu wykonania usługi (art. 12 ust. 3a u.p.d.o.p.).