Ministerstwo Finansów przypomniało wczoraj, że Służba Celna Federacji Rosyjskiej podjęła w lipcu decyzję o obowiązku składania przez przewoźników rozpoczynających transporty TIR w Federacji Rosyjskiej i wprowadzających towary na obszar Federacji Rosyjskiej pod osłoną karnetów TIR dodatkowej gwarancji, niezależnej od międzynarodowego systemu gwarancyjnego TIR.

Decyzja jest obecnie stosowana w kilku regionach Federacji Rosyjskiej (dalekowschodnim, syberyjskim, uralskim, podkaukaskim oraz w urzędach celnych w Szeremietiewie, Domodiewie i Wnukowie).

Jednocześnie Służba Celna Federacji Rosyjskiej notyfikowała 1 grudnia 2013 r. wypowiedzenie umowy zawartej między nią a rosyjskim stowarzyszeniem ASMAP, dotyczącej uznania ASMAP za zrzeszenie poręczające TIR w Federacji Rosyjskiej. Powyższe oznacza, że z dniem 1 grudnia 2013 r. karnety TIR nie będą stosowane na terenie Federacji Rosyjskiej.

Resort finansów poinformował, że władze polskie, we współpracy z innymi krajami oraz organizacjami międzynarodowymi (Komisja Europejska, Europejska Komisja Gospodarcza ONZ), prowadzą intensywne działania w celu wyjaśnienia sprawy i cofnięcia przez Służbę Celną Federacji Rosyjskiej tej decyzji. Niemniej jednak do tej pory nie uległa ona zmianie. Polska Służba Celna podejmuje więc działania w celu odpowiedniego przygotowania urzędów celnych zlokalizowanych na wschodniej granicy zewnętrznej Unii Europejskiej.

Szczegółowe informacje na ten temat znajdują się na stronie Ministerstwa Transportu, Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych (ZMPD) oraz Służby Celnej Federacji Rosyjskiej (http://eng.customs.ru/).