W dokumencie tym Komisja udziela Polsce zgody na ograniczenie do 50 proc. prawa do odliczenia VAT od zakupu czy też leasingu samochodu osobowego, a także 50 proc. VAT od wydatków eksploatacyjnych – paliwa i napraw. Powyższe ograniczenie nie ma mieć jednak zastosowania do VAT pobieranego od wszelkich wydatków, które są całkowicie związane z działalnością podatnika.

To zagadnienie zawiera:

{"dataValues":[8837,1378,168,11,6],"dataValuesNormalized":[17,3,1,1,1],"labels":["Orzeczenia i pisma urz\u0119dowe","Pytania i odpowiedzi","Komentarze i publikacje","Akty prawne","Procedury"],"colors":["#EA8F00","#940C72","#007AC3","#85BC20","#E5202E"],"maxValue":10400,"maxValueNormalized":20}

Czytaj więcej w systemie informacji prawnej LEX

Obecnie przedsiębiorcy dokonujący zakupu samochodu mogą co prawda odliczyć do 60 proc. VAT-u wykazanego na fakturze, ale odliczenie ograniczone jest kwotą 6 tys. zł. Nie można ponadto odliczyć VAT z faktury zakupu paliwa, z kolei brak jest ograniczeń odliczenia w zakresie pozostałych kosztów związanych z eksploatacją samochody firmowego.

Biorąc pod uwagę, że prawdopodobnie zgoda KE na odstępstwa od unijnej dyrektywy będzie gotowa dopiero w 2014 roku (przy poprzednim wniosku derogacyjnym w roku 2010 od zgody Komisji do formalnego przyjęcia i zgody Rady Europejskiej minęło aż 3 miesiące), istnieje możliwość, że od 1 stycznia 2014 r. do dnia implementacji decyzji derogacyjnej obowiązywać będą zasady zawarte w art. 86a i art. 88a ustawy o podatku od towarów i usług. Tym samym od początku przyszłego roku przedsiębiorcy mieliby prawo przez jakiś czas do pełnego odliczania VAT od samochodów z kratką.