W 2011 r. zwiększyła się liczba orzeczeń NSA, w ktrych Sąd potwierdził, że dochody akcjonariuszy w spłkach komandytowo-akcyjnych powinny być zakwalifikowane jako dochody z działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osb fizycznych), co wynika wprost z gramatycznej (językowej) wykładni przepisw art. 5b ust. 2, art. 8 ust. 1, art. 10 ust. 1 pkt 3, a także art. 17 ust. 1 pkt 4 i art. 30a ust. 1 pkt 4 tej ustawy.
Najważniejsze jest to, że sąd orzekł w tych wyrokach, że uzyskanie przychodu przez akcjonariusza ma miejsce dopiero w momencie powstania roszczenia o wypłatę dywidendy, czyli w praktyce z chwilą podjęcia uchwały walnego zgromadzenia o wypłacie dywidendy i zgody komplementariuszy co do podziału zysku. Akcjonariusze w spółce komandytowo-akcyjnej nie mają obowiązku odprowadzania w trakcie roku podatkowego zaliczek na podatek dochodowy na takich zasadach jak komplementariusze w takiej spółce. Jako orzeczenia NSA reprezentatywne dla tego dominującego stanowiska można tutaj przywołać, przykładowo, wyrok z 30 marca 2011 r., II FSK 1925/09, czy też wyrok z 5 maja 2011 r., II FSK 2126/09. Podobnie WSA w Krakowie w wyroku z 16 czerwca 2011 r., I SA/Kr 583/11.
Trzeba wszakże zaznaczyć, że przedmiotowa kwestia nie jest jednak ostatecznie przesądzona, bowiem w orzecznictwie i praktyce działania organów podatkowych w dalszym ciągu występuje również stanowisko zgodnie z którym, akcjonariusze podlegają opodatkowaniu tak jak pozostali wspólnicy spółek osobowych i powinni wpłacać miesięczne zaliczki na podatek dochodowy, a czasem wyrażany jest pogląd, że dochody akcjonariuszy powinny być rozpoznane jako dochody z kapitałów pieniężnych.
Sprawą określenia sposobu i momentu opodatkowania akcjonariuszy w spółkach komandytowo-akcyjnych niebawem zajmie się poszerzony skład 7 sędziów NSA. Jednak do czasu ostatecznego rozstrzygnięcia przedmiotowej kwestii i zmiany odpowiednich przepisów ustaw o podatkach dochodowych, najbezpieczniejszym sposobem postępowania wydaje się występowanie przez podatników do organów podatkowych o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych.