Pytanie

Jak postąpić ma podatnik dokonujący sprzedaży przez sklep internetowy, gdy klient zdecydował się na zwrot?
Zgodnie z § 3 ust. 4 pkt 7 r.k.r., klient powinien podpisać protokół zwrotu. Jednak w rzeczywistości jest to niemożliwe, klienci nie mają takie obowiązku i nie będą odsyłać protokołu (dodatkowe koszty), a my mamy obowiązek zwrócić pieniądze zgodnie z prawem konsumenckim, jeśli klient odstąpi od umowy.
Czy odstąpienie od umowy klienta można traktować równoznacznie z podpisem na protokole?

Odpowiedź

Jeśli klient przesłał Państwu podpisany dokument i w treści oświadczenia o odstąpieniu od umowy jest mowa o zwrocie towaru, to uważam, że pod warunkiem, iż oświadczenie to podpisze również sprzedawca, będzie można potraktować je jako dokument spełniający warunki protokołu przyjęcia zwrotu towaru lub reklamacji towaru.

Uzasadnienie

Rozporządzenie ministra finansów z 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. poz. 363) – dalej r.k.r., uregulowało zasady ewidencjonowania zwrotów towarów i reklamacji. Zgodnie z § 3 ust. 4 pkt 7 r.k.r. zwroty towarów i uznane reklamacje towarów i usług, które skutkują zwrotem całości lub części należności (zapłaty) z tytułu sprzedaży, ujmuje się w odrębnej ewidencji zawierającej protokół przyjęcia zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi podpisany przez sprzedawcę i nabywcę.

Z powołanego przepisu wyraźnie wynika, że ewidencja ma zawierać protokół podpisany przez sprzedawcę i nabywcę. Jeśli klient przesłał Państwu podpisany dokument (oświadczenie) zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 1225) i w treści oświadczenia o odstąpieniu od umowy jest mowa o zwrocie towaru, to uważam, że pod warunkiem, iż oświadczenie to podpisze również sprzedawca, będzie można potraktować je jako dokument spełniający warunki protokołu przyjęcia zwrotu towaru lub reklamacji towaru.
Pomimo tego, wydaje się, że w celu uniknięcia ewentualnych sporów z organami podatkowymi w przyszłości dobrze byłoby wysyłać taki protokół wraz z towarem, który po jego podpisaniu przez nabywcę byłby odsyłany wraz z towarem.