Proponowane przez ustawodawcę zmiany do wskazanych ustaw wynikają z konieczności transpozycji do polskiego porządku prawnego postanowień Dyrektywy Rady 2011/16/UE z 15 lutego 2011 r. („Dyrektywa"). Należy zaznaczyć, iż zgodnie z jej treścią, państwa członkowskie zostały zobligowane do pełnej transpozycji postanowień Dyrektywy ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2013 r., za wyjątkiem art. 8 - którego transpozycja powinna nastąpić ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2015 r.

Eksperci PKPP Lewiatan zgłosili do przygotowanego przez resort finansów projektu założeń nowelizacji następujące uwagi:

1. W części dotyczącej propozycji zmiany w obszarze wprowadzenia ustawowego upoważnienia do wyznaczenia organu podatkowego odpowiedzialnego za wymianę informacji, oraz określenia sposobu realizacji wymiany informacji, proponują, aby z uwagi na literalne brzmienie art. 1 ust. 1 i art. 2 Dyrektywy 2011/16/UE, do Ordynacji podatkowej wprowadzić zmianę polegającą na objęciu wymianą informacji wszelkich informacji, które wydają się być istotne do celów stosowania i wykonywania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatków stanowiących dochód budżetu państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego, za wyjątkiem podatku od towarów i usług, ceł, podatku akcyzowego, składek na ubezpieczenie społeczne, opłaty skarbowej oraz należności o charakterze umownym, takich jak wynagrodzenia za usługi użyteczności publicznej.

2. W punkcie założeń dotyczącym wprowadzenia możliwości wyznaczenia pracowników urzędów kontroli skarbowej, urzędów skarbowych i izb skarbowych do wymiany informacji w zakresie kontroli wielostronnych proponują, aby właściwi urzędnicy zostali ujęci w wykazie właściwych urzędników, prowadzonym przez Centralne Biuro Łącznikowe. Aktualny wykaz właściwych urzędników powinien być udostępniany Centralnym Biurom Łącznikowym w innych zainteresowanych państwach członkowskich oraz Komisji.

3. W zakresie zaproponowanym rozwiązaniem wskazanym w punkcie dotyczącym zmiany w zakresie czasu trwania postępowania w sprawie udzielenia informacji na wniosek obcej władzy, zaproponowali, aby nowa regulacja wprowadzana do art. 305f Ordynacji podatkowej, w zakresie odmowy udzielenia informacji, rozszerzona została o zapis, iż odmowa udzielenia informacji albo przekazanie informacji o nieposiadaniu informacji, których dotyczy wniosek, albo informacji o niemożności udzielenia odpowiedzi na wniosek następowała bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w ciągu miesiąca od dnia otrzymania wniosku. Jednocześnie proponują aby w zakresie propozycji zmian w art. 305f § 3 Ordynacji podatkowej w zawiadomieniu o nieudzieleniu informacji wskazane zostały również powody uniemożliwiające dotrzymanie terminu.

4. Ostatnią z zaproponowanych zmian do przedstawionych założeń do projektu jest propozycja zmiany do punktu, który reguluje kwestie dotyczące wprowadzenia obowiązku otrzymania potwierdzenia z urzędu informacji od obcej władzy. Postulują tutaj, aby w celu ułatwienia i przyspieszenia przepływu informacji przedmiotowe potwierdzenie nastąpiło, o ile to możliwe, drogą elektroniczną.

Wdrożenie powyższych zmian, zdaniem ekspertów PKPP Lewiatan, z całą pewnością przyczyni się do ujednolicenia przepisów funkcjonujących na gruncie krajowym z ustawodawstwem unijnym, co w zakresie regulacji proponowanych w Dyrektywach UE wynika z nałożonego na Polskę, jako członka Unii Europejskiej obowiązku.

Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan wyraziła także dalszą gotowość uczestniczenia w pracach nad oceną i współtworzeniem zmian we wprowadzanych przepisach wynikających z implementacji Dyrektywy Rady w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania

źródło: pkpplewiatan.pl