16 września 2014 r. IASB opublikowała w ramach dokumentu ED/2014/4 propozycję zmian MSSF 10, MSSF 12, MSR 27, MSR 28 oraz przykładów ilustrujących MSSF 13 dotyczącą:

- jednostki pomiaru inwestycji w jednostkach zależnych, stowarzyszonych i wspólnych przedsięwzięciach oraz wyceny takich inwestycji w inwestycji w wartości godziwej, w sytuacji gdy są one kwotowane na aktywnym rynku,

- wyceny wartości odzyskiwalnej ośrodków generujących środki pieniężne w oparciu o wartość godziwą pomniejszoną o koszty zbycia w sytuacji, gdy dotyczy ona jednostek kwotowanych na aktywnym rynku (tzw. kwotowane ośrodki generujące środki pieniężne).

Zgodnie z propozycją IASB zaproponowała, że jednostka pomiaru wskazanych powyżej inwestycji powinna być uzależniona od charakteru relacji danej jednostki sprawozdawczej z jednostką, w której posiada inwestycje, ustalanego w oparciu o poziom kontroli lub wpływu wywieranego na jednostkę.

W opublikowanej 29 października wstępnej wersji odpowiedzi EFRAG wyraziła obawy, że proponowana zmiana niekoniecznie zawsze będzie prowadzić do prezentacji istotnych informacji, ponieważ cena płacona za inwestycje w jednostkach zależnych, stowarzyszonych bądź wspólnych przedsięwzięciach może uwzględniać różnego rodzaju premie lub dyskonta, a tym samym może być różna od kwoty ustalonej jako iloczyn ceny jednostkowej i ilości (akcji, udziałów). W rezultacie wartość ustalona zgodnie z proponowaną przez IASB zmianą może nie uwzględniać w pełni istoty transakcji.

Dlatego EFRAG popiera stanowisko, że jednostką pomiaru tego rodzaju inwestycji powinny być takie inwestycje traktowane jako całość (a nie poszczególne instrumenty finansowe stanowiące inwestycję w jednostkę zależną, stowarzyszoną czy wspólne przedsięwzięcie). Jednocześnie EFRAG jest przeciwna ustalaniu wartości godziwej takich inwestycji jako prostego iloczynu opartego na cenach jednostkowych. Tym samym EFRAG zasugerowała przeprowadzenie szczegółowej analizy obecnych praktyk w zakresie wyceny takich inwestycji z uwzględnieniem premii i dyskonta, która to analiza pozwoliłaby na ocenę równowagi pomiędzy istotnością i wiarygodnością informacji uzyskanych w oparciu o iloczyn cen jednostkowych i ilości.

EFRAG stwierdziła również, że zaakceptuje propozycję IASB (i to niechętnie) jedynie wtedy, gdy w wyniku przeprowadzonej analizy, której wyniki zostaną poddane publicznej debacie, zostanie potwierdzone, że iloczyn ceny jednostkowej i ilości stanowi najlepszy sposób wyceny inwestycji w jednostkach zależnych, stowarzyszonych i wspólnych przedsięwzięciach.

Uwagi i komentarze dotyczące wstępnej wersji odpowiedzi EFRAG na dokument ED/2014/4 można przekazywać do 31 grudnia 2014 r. Pełna wersja wstępnej wersji odpowiedzi EFRAG jest dostępna pod adresem http://www.efrag.org >>

Artykuł pochodzi z programu Vademecum Głównego Księgowego