W myśl przepisów wykonawczych do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., dalej jako: ustawa o VAT), fakturę korygującą wystawia się, gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów, podwyższono cenę lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury (§ 16 i § 17 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.). Sprzedawca jest obowiązany posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę (§ 16 ust. 4 wskazanego wyżej rozporządzenia). Potwierdzenie odbioru faktury korygującej stanowi podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym sprzedawca otrzymał to potwierdzenie. Faktura korygująca wystawiana jest zatem w celu podania prawidłowych oraz zgodnych z rzeczywistością kwot oraz innych danych na fakturze.
W jakich przypadkach dopuszczalne jest anulowanie faktury?
W praktyce możliwe jest anulowanie faktury w sytuacji, gdy:
· wystawiono ją na podstawie zamówienia, które zostało anulowane, w związku z czym nie doszło do zawarcia umowy i powstania obowiązku podatkowego;
· wystawiono ją, wpisując omyłkowo usługę, której nie wykonano czy towary, których zamówienie nie obejmowało - zatem dokumentując czynność nie istniejącą.
W jaki sposób należy anulować fakturę?
Anulowanie faktury polega na umieszczeniu przez podatnika na oryginale i kopii faktury adnotacji: „anulowano dnia”, przekreśleniu oryginału i kopii faktury oraz na umieszczeniu na nich podpisu osoby upoważnionej do wystawiania faktur. Wszystko po to, aby uniemożliwić powtórne wykorzystanie faktury. Anulowane faktury, zarówno oryginał, jak i kopia powinny być przechowywane przez sprzedawcę. Bardzo ważne jest, aby z błędnie wystawionego dokumentu jednoznacznie wynikało, że został on anulowany. Na fakturach tych powinno się więc znajdować trwałe przekreślenie, uniemożliwiające ich wtórne wydanie, a także adnotacja: „anulowano”. Faktury te należy przechowywać w dokumentacji.
Anulowanie faktury a powstanie obowiązku podatkowego w VAT
Przy anulowaniu faktury nie powstaje obowiązek zapłaty podatku VAT należnego, określony w art. 108 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem w takiej sytuacji nie dochodzi do sprzedaży towaru i wprowadzenia faktury do obrotu prawnego. Wyjątek od tej zasady stanowi przypadek, w którym VAT należny wynikający z anulowanej faktury został wykazany w deklaracji VAT-7 (postanowienie w sprawie interpretacji Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty z dnia 29 maja 2006 r., sygnatura III-2/443-15.2/18489/06/PJ). Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sosnowcu w interpretacji z dnia 6 stycznia 2006 r. (sygnatura PP IV/443-129/05) stwierdził natomiast: „Kierując się brzmieniem art. 108 ust. 1 ustawy o VAT – w przypadku gdy osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej lub osoba fizyczna wystawi fakturę, w której wykaże kwotę podatku, jest obowiązana do jego zapłaty. Przepis art. 108 ust. 1 ustawy o VAT przewiduje szczególny przypadek samoistnego powstania obowiązku podatkowego, w efekcie samego wystawienia faktury, wykazującej kwotę podatku VAT. Faktura VAT jedynie sporządzona, a nie wprowadzona do obrotu prawnego (faktura anulowana), nie jest zatem fakturą wystawioną w rozumieniu wskazanego wyżej przepisu i nie stanowi podstawy do zapłaty podatku w trybie art. 108 ust. 1 ustawy o VAT. W konsekwencji anulowania faktur VAT podatnik jest upoważniony do zmniejszenia podatku należnego wykazanego pierwotnie w deklaracji VAT-7 za okres rozliczeniowy, w którym uwzględniono wartości wynikające z anulowanych faktur VAT, poprzez złożenie korekty deklaracji VAT-7. Jednakże do momentu złożenia korekty deklaracji VAT-7 podatnik jest zobowiązany uiścić kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego wykazaną w pierwszej wersji deklaracji VAT-7 za dany miesiąc rozliczeniowy (art. 103 ust. 1 ustawy o VAT)”.
Podsumowując należy stwierdzić, że w niektórych wypadkach podatnik może anulować faktury, a sposób jej anulowania - z braku uregulowania tej kwestii w przepisach ustawy o VAT i przepisach wykonawczych do niej – wykształciła praktyka i wskazówki zawarte w wiążących interpretacjach podatkowych wydawanych przez organy podatkowe oraz w orzecznictwie sądowym.
Patrycja Grey