Dotacja na szkolną bibliotekę nie dla placówek dla dorosłych

Temat dnia
Dotacja na szkolną bibliotekę nie dla placówek dla dorosłych
Źródło: iStock
Szkoły dla dorosłych nie mogą uzyskać dodatkowych pieniędzy na wyposażenie biblioteki w ramach Narodowego Programu Czytelnictwa - wskazuje czytelniczka Prawo.pl w zgłoszeniu do akcji "Poprawmy Prawo". Jej zdaniem przepis powinien ulec zmianie, a program objąć także ten rodzaj placówek. Resort edukacji nie planuje na razie takiej zmiany.

Prowadzę szkoły dla dorosłych i chciałam uzyskać doposażenie biblioteki w programie Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa. Okazało się, że szkoły dla dorosłych są wyłączone. Dlaczego? Prosiłabym o wpłynięcie na zmianę - napisano w zgłoszeniu. Obecna edycja "Narodowego Programu Czytelnictwa 2.0" przewidziana jest na lata 2021-2025. Celem programu jest wsparcie dla szkół i przedszkoli, które chcą doposażyć biblioteki - aby otrzymać dofinansowanie placówki muszą wyłożyć 20 proc. wkładu własnego.

 

Można aplikować o wsparcie szkolnej lub przedszkolnej biblioteki>>

 

Dwustopniowy nabór do programu

W pierwszym etapie, do 31 października 2024 lub 2025 roku, dyrektor przedszkola, szkoły z oddziałami przedszkolnymi lub osoba kierująca inną formą wychowania przedszkolnego składa wniosek do organu prowadzącego daną placówkę, czyli do gminy, fundacji lub stowarzyszenia, które prowadzi placówkę, lub do osoby fizycznej. Formularze wniosków będą dostępne na stronie internetowej MEiN i kuratorów oświaty we wrześniu po ogłoszeniu naboru.

 

W drugim etapie, do 20 listopada, organ prowadzący placówkę składa wniosek bezpośrednio do wojewody właściwego terytorialnie dla siedziby placówki. Formularz dla organu prowadzącego również będzie dostępny na stronie internetowej MEiN i kuratorów oświaty we wrześniu po ogłoszeniu naboru.

Sprawdź w LEX: Czy szkoła może zakupić ze środków Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa słodycze jako dodatek do nagrody książkowej? >

 

Podczas oceny wniosków brane są pod uwagę następujące czynniki:

  • Aktualny stan księgozbioru placówek wychowania przedszkolnego;
  • Zgodność z celami programu planowanych przez placówki wychowania przedszkolnego działań promujących i wspierających rozwój czytelnictwa wśród dzieci;
  • Zakres planowanych przez placówki wychowania przedszkolnego działań w obszarze współpracy ze środowiskiem lokalnym, w tym z biblioteką publiczną.

Wysokość wsparcia zależy od liczby dzieci w danej placówce. Placówka, do której uczęszcza nie więcej niż 25 dzieci, otrzyma 1 500 zł, od 26 do 75 dzieci - 2 500 zł, a placówka z więcej niż 75 dzieci - 3 000 zł. W przypadku szkoły wsparcie finansowe z budżetu państwa zostanie udzielone pod warunkiem zapewnienia przez organ prowadzący placówkę wychowania przedszkolnego finansowego wkładu własnego w wysokości 20 proc. kwoty kosztów realizacji zadania. Zakupy są dokonywane za kwotę dotacji plus wkład własny. Wkład własny jest liczony od całkowitych kosztów zadania, a nie od kwoty dotacji.

  • Dla szkół i szkół działających w ORPEG, wysokość wsparcia zależy od liczby uczniów: dla placówek z nie więcej niż 70 uczniów – wsparcie wynosi 3 000 zł, od 71 do 170 uczniów – 4 000 zł, a dla szkół z więcej niż 170 uczniów – 12 000 zł.
  • Dla bibliotek pedagogicznych wysokość wsparcia wynosi 3 000 zł. Szkoły polskie działające poza granicami kraju, otrzymają wsparcie w zależności od liczby uczniów: do 70 – 2 500 zł, od 71 do 170 – 3 000 zł, więcej niż 170 – 4 500 zł.

Czytaj w LEX: Płażek Stefan, Refleksje po ukazaniu się "Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0." >

Podobnie jak dla placówek przedszkolnych, wsparcie finansowe z budżetu państwa w formie dotacji celowej zostanie udzielone szkołom pod warunkiem zapewnienia przez organ prowadzący szkołę lub bibliotekę pedagogiczną wkładu własnego w wysokości 20 proc. kwoty kosztów realizacji zadania. Jednak, obowiązek wniesienia wkładu własnego nie dotyczy szkół prowadzonych przez ministrów, którzy otrzymują wsparcie w formie dofinansowania.

Sprawdź w LEX: Czy w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa szkoła może zakupić atlasy geograficzne, słowniki ortograficzne oraz słowniki do tłumaczeń? >

 

Słuchacze szkół dla dorosłych mogą iść do biblioteki publicznej

Jak wyjaśnia Prawo.pl MEN, beneficjentami Priorytetu 3 Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025 są placówki wychowania przedszkolnego i szkoły dla dzieci i młodzieży. - Nie planujemy modyfikacji programu. Nic nie stoi na przeszkodzie, by słuchacze szkół dla dorosłych mogli korzystać z Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. 2.0, gdyż w ramach Priorytetu 1 tego programu wspierane są biblioteki publiczne, z których oferty korzystają lub mogą korzystać wszyscy słuchacze szkół dla dorosłych. Celem tego priorytetu jest wzmocnienie potencjału bibliotek w środowiskach lokalnych poprzez wzrost atrakcyjności i dostępności ich zbiorów, tak by sprostać wyzwaniu, jakim jest wspieranie rozwoju czytelnictwa, które warunkuje możliwość kształcenia przez całe życie - wskazuje resort.

 

W ramach Priorytetu 2 uprawnionymi wnioskodawcami są: samorządowe instytucje kultury, gminne biblioteki publiczne będące samodzielnymi instytucjami kultury oraz gminne instytucje kultury, w skład których wchodzą wyodrębnione organizacyjnie biblioteki publiczne, dla których organem założycielskim jest odpowiednio: gmina wiejska i gmina miejsko-wiejska bez ograniczenia liczby mieszkańców, oraz gmina miejska do 100 tys. mieszkańców. Wnioskodawcy mogą ubiegać się o dofinansowanie budowy, przebudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji bibliotecznego obiektu budowlanego wraz z jego wyposażeniem.

Sprawdź w LEX: Czy w ramach środków przyznanych z Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa szkoła może zakupić wyposażenie do biblioteki, które nie było ujęte we wniosku? >

 

Żeby widzieć komentarze musisz:

  • być zalogowanym do Facebooka
  • mieć zaakceptowaną politykę prywatności (pliki cookies)
  • korzystać z przeglądarki Chrome

Czytaj także

Od 1 stycznia właściciele nowych budynków wyłącznie z cyfrową książką obiektu budowlanego

Budownictwo

Od 1 stycznia dla budynków będą prowadzone wyłącznie cyfrowe książki obiektu budowlanego. Do jej prowadzenia GUNB stworzył aplikację c-KOB. Od momentu jej uruchomienia użytkownicy zarejestrowali 4 240  książek. Aplikacja działa od stycznia 2023 roku i jest całkowicie bezpłatna. Książki papierowe założone do 31 grudnia 2023 r. mogą być prowadzone w tej formie do końca 2026 r.

Ret    
04.01.2024

SN: Regał z książkami nie zwalnia z zakazu handlu w niedzielę

Prawo karne Rynek i konsument Prawo gospodarcze

Prezes zarządu została uniewinniona od zarzutu powierzenia pracownikom sklepu wykonywania pracy w niedzielę. Z rozstrzygnięciem tym nie zgodził się Prokurator Generalny, który postanowił wnieść kasację. Sąd Najwyższy ocenił, że prowadzenie klubu czytelnika i punktu informacji turystycznej nie doprowadziło do nabycia przez sklep przymiotu zakładu prowadzącego działalność w zakresie oświaty, kultury i wypoczynku. Tym samym placówka ta nie była zwolniona z zakazu handlu w niedzielę.

Dorian Lesner    
02.12.2023

Książki najbardziej przydatne w wymiarze sprawiedliwości nagrodzone

Wymiar sprawiedliwości

Książka Andrzeja Olasia (fot.) pt. Zarzut potrącenia w procesie cywilnym oraz Marka Kulika pt. Przestępstwa współukarane w polskim prawie karnym, zostały nagrodzone w najnowszej edycji konkursu na książki prawnicze najbardziej przydatne w praktyce wymiaru sprawiedliwości. Nagrodę specjalną przyznano książce pt. Argumenty i rozumowania prawnicze w konstytucyjnym państwie prawa.

Krzysztof Sobczak    
23.03.2023

Prof. Krawiec: Książka w dwóch językach... i punkty w ewaluacji też podwójne

Szkolnictwo wyższe

Zdarza się czasem, iż piszemy monografię w języku polskim, wydajemy z numerem ISBN itd., a następnie ją tłumaczymy na język obcy i ponownie wydajemy w tym samym wydawnictwie (z innym numerem ISBN). A zatem mamy jednego autora i tę samą pracę w dwóch różnych językach. Czy praktyka taka jest dopuszczalna? Owszem, ale należy przy tym uczynić pewne bardzo istotne zastrzeżenia.

Grzegorz Krawiec    
17.02.2023

E-książka obiektu oraz elektroniczny dziennik budowy - kolejny etap cyfryzacji wchodzi w życie

Budownictwo Nowe technologie

Od Nowego Roku zaczynają obowiązywać przepisy o e-książce obiektu budowlanego, a pod koniec stycznia o elektronicznym dzienniku budowy, co będzie sporym ułatwieniem dla zarządców i właścicieli budynków oraz inwestorów. Razem z nowelą prawa budowlanego wchodzi w życie rozporządzenie określające szczegółowe zasady prowadzenia elektronicznej książki obiektu budowlanego.

Renata Krupa-Dąbrowska    
01.01.2023